3D nyomtatott alkatrészek az 1825 lóerős Bugatti Bolide-ban
Biztos sokan látták már a Bugatti legújabb, 1825 lóerős versenyautóját, a Bolide-ot. Illetve sokan tudják, hogy az additív gyártástechnológia egyre inkább elterjedt az autóiparban is. A 3D nyomtatás lenyűgöző megoldásokra képes, ám a gépjárművek gyártása esetében a kulisszák mögött zajlik a különböző alkatrészek készítése, ezért nem ismert, mely darabok is érkeztek egy printerből. A Bugatti egy olyan versenyautót mutatott be 2020 végén, amelyben számos 3D nyomtatott komponens található. Cikkünkben a 3dprinting.com által összeállított alkatrészlistát mutatjuk be.
A Bugatti Bolide-ot (még) nem gyártásra vagy vásárlásra szánják, inkább olyan szerepet tölt be, hogy rávilágítson a megvalósíthatóság határaira tervezési és technológiai szempontból. A 8 literes W16-os motorral rendelkező autó a legkönnyebb, ami ilyen hajtással rendelkezik, s ez főleg a 3D nyomtatásnak köszönhető. A mérnöki zsenialitásból adódóan az 1240 kilogrammos hiperautó 500 kilométer/órás végsebességet és 1825 lóerőt produkál.
Henrik Hoppe vezeti az SLM (Selective Laser Melting) csapatot a Bugatti új technológiai részlegén, ő volt az, aki részt vett a Chiron nyomtatott titán féknyereg látványos bemutatóján is. Most a tesztek tanulságaiból kiindulva keresik az ideális tervezési és nyomtatási paramétereket a sorozatgyártáshoz. A tömeg csökkentése érdekében a csapat üreges nyomtatott titán alkatrészekkel dolgozott.
Nézzük meg, hogy mely részek készültek nyomtatással a Bugatti Bolide esetében:
- Elsőszárny-tartó – a 0,6 kilogrammos üreges titán alkatrész 0,7 milliméteres falakkal rendelkezik, és 800 kilogrammos leszorító erőnek képes ellenállni.
- Hátsó szárnyrúdtartó – a hátsó szárny 1800 kilogrammos leszorító erővel is megbirkózik, ezért a 325 grammos titán alkatrész rendkívüli munkát végez.
- Rejtett turbóventilátor-kerekek – a titániumból nyomtatott 100 grammos alkatrészek csupán 0,48 milliméter vastagságúak, karbonlemezekkel kapcsolódnak egymáshoz, hogy a forró levegőt eltávolítsák a fékektől, és a kerekek külseje felé irányítsák.
- A segédhajtás-tengely végszerelvényei – titánból nyomtatták annak érdekében, hogy hosszabb ideig bírja a 260 Celsius fokos hőmérsékletet.
- A kormányoszlop rögzítése és tartógallérja, valamint a belső szellőzőnyílások – szintén titánból nyomtatták, 0,5 milliméteres falakkal rendelkeznek, ami a lehető legjobban csökkenti ezeknek a súlyát.
- A kipufogócső hővédő burkolata – a 280 milliméteres karmantyú vastagsága 0,5 milliméter, tömege pedig 750 gramm, továbbá a tervezők egy Venturi-fúvókát építettek bele, hogy friss levegő kerüljön a burkolatba.
- Vízszintes szelepek a felfüggesztés tolórúdjaihoz – a 100 grammos súlyú üreges titán alkatrészek 3,85 tonna erőt képesek elbírni, és beépített olajtartókkal is rendelkeznek.
Több mint valószínű, hogy még további nyomtatott alkatrészekkel is rendelkezik ez a szuperjármű, ám a Bugatti még nem mutatta be azokat, de ez így is egy elképesztő lista. A gyártó fantasztikus munkát végzett annak érdekében, hogy demonstrálja: az additív technológia radikálisan javíthatja a formai és funkcionális elemeket.
Az cikk a NEW technology magazinban jelent meg.