Bár a szórólapoknak és plakátoknak még mindig megvan a helyük a modern marketingstratégiában, sok vállalkozás ezzel párhuzamosan más b2b és fogyasztói kommunikációs módszerek felé fordult. A digital signage 2025-ben változatlan ívben fejlődik tovább, és a mesterséges intelligencia megjelenésével új lehetőségek nyílnak ezen a területen is – állapítja meg Marc Berman, a Programming Insider szakértője.
Személyre és helyzetre szabott tartalom
A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás többféleképpen is támogathatja a digital signage területén aktív piaci szereplőket. A személyes szokások, érdeklődés feltérképezése karöltve az egyre fejlettebb azonosítási rendszerekkel lehetővé teszik, hogy mindenkihez olyan tartalmak juthassanak el, amelyek neki és csak neki szólnak, és akár névre szólóan megszólítható legyen az egyes hirdetések célcsoportja.
Az arcfelismerő technológiát már évek óta használja sok cég biztonsági azonosításra, de a mesterséges intelligencia képes rá, hogy a felismert arcot pillanatok alatt társítsa az adott személy minden digitálisan tárolt adatával, ideértve az online térben indított kereséseit, az üzleteket, ahol gyakran vásárol, a helyszíneket, ahol munkaidőben vagy a szabadidejében megfordul, és ezek alapján célzottan ajánljon számára termékeket, szolgáltatásokat, kikapcsolódási lehetőségeket. Ennél egy lépéssel továbblépve: egy egyszerű érintőképernyő a megfelelő szoftvertámogatással olyan biometrikus adatok gyűjtésére is képes, mint a pulzusszám, a bőr állapota, a testhőmérséklet vagy a vérnyomás. Ezekből már könnyen megállapítható az illető életkora, fizikai állapota és pillanatnyi hangulata, amelyek alapján tovább finomítható, milyen digitális tartalmakkal és hirdetésekkel érdemes megkínálni.
Élményközpontú megközelítés
Mivel a mesterséges intelligencia egyik legnagyobb vívmánya, hogy hatalmas mennyiségű adat feldolgozására és elemzésére képes pillanatok alatt, ezért alkalmas arra, hogy teljesen aktuális, valós idejű információkra reagáljon a napszaknak, évszaknak, helyi eseményeknek, ünnepeknek és még sok másnak megfelelően. Például egy időjárásra érzékeny digitális hirdetőtábla hideg italokat reklámozhat forró nyári napokon, vagy forró italokat hűvös időjárás esetén. A gyalogos- és járműforgalmi adatok felhasználása lehetővé teszi, hogy az utcai információs táblák részleteket közöljenek az útviszonyokról, vagy bizonyos termékek hirdetését akkorra időzítsék, mikor a legtöbben járnak arra.
A digitális eszközök emellett képesek olyan élményeket is nyújtani, amelyek lenyűgözik és beszippantják a felhasználót. Az ehhez hasonló tapasztalatok növelik a márka ismertségét, és pozitív érzéseket keltenek a termékek vagy szolgáltatások iránt. A kiterjesztett valóság (angolul augmented reality, azaz AR) képes arra, hogy a megfelelő eszköz használatával a valós környezetbe virtuális elemeket keverjen. Ez új, izgalmas módja annak, hogy az ügyfelek kapcsolatba kerüljenek egy adott márkával, például virtuális terek bejárása során vagy apró, elrejtett elemek játékos keresgélésével. Az élményszerűség segít abban, hogy kellemes érzések társuljanak egy-egy brandhez, és ez a termékek szintjén is magasabb elégedettséghez vezet.
Pontosabb előrejelzés, költséghatékonyság
A mesterséges intelligencia gyors adatfeldolgozási képessége a digital signage területén azt jelentheti, hogy segítségével a várható trendek könnyebben bejósolhatóvá válnak. A folyamat végeredménye olyan optimalizált tartalmak létrehozása lehet, amelyek megkönnyítik a marketingstratégia finomhangolását. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Először is: egy adott tartalom sikeressége villámgyorsan kiértékelhetővé válik, és ha nem tűnik célravezetőnek egy hirdetés, a digitális felületeken azonnal módosítható vagy cserélhető, nem kell megvárni egy kampány végét.
Másodszor: az adatok előre jelzik a felhasználói viselkedést. Ez lehetővé teszi, hogy a célzott üzeneteket akkor juttassa el a célcsoportjához egy cég, amikor az a legfogékonyabb rá. Továbbá a digitális kijelzők integrálhatók a készletkezelő rendszerbe, lehetővé téve a tartalom frissítését a termék valós idejű elérhetősége alapján.
2025-ben, ahogy egyre több márka kötelezi el magát a fenntarthatóság és a környezettudatos döntések mellett, a digital signage jelentősége is megnő, és nemcsak azért, mert nem használnak olyan alapanyagokat, amelyekre a nyomdaiparnak nagy mennyiségben van szüksége. A kijelzők a környezetből nyert adatok alapján a mesterséges intelligencia segítségével maguk szabályozhatják a fényerejüket és a képfelbontást, ezzel optimalizálva az energiafelhasználást.
Akár passzívan, akár organikusan, akár tudatos döntés alapján, de a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás használata elkerülhetetlenül megváltoztatja számos iparág üzletmenetét. A marketing- és működési stratégiába való beillesztés révén a márkák szélesebb közönséget érhetnek el, hatékonyabbá tehetik az értékesítést, és számos hasznos módon segíthetik fogyasztóikat. Legyen szó a legfrissebb ajánlatok bemutatásáról, útbaigazításról vagy menetrendek frissítéséről, a digitális kijelzők vezető szerepet töltenek be a fogyasztók tájékoztatásában. A küszöbén állunk annak, hogy a holografikus képek, az IoT-vel való integráció és a mesterséges intelligencia etikai keretrendszere rögzítésre kerüljön. Ha ez megtörténik, nem lesz akadálya annak, hogy a digital signage és az AI elválaszthatatlanul összefonódjon, így kínálva innovatív módszereket az ügyfelek elérésére szerte a világon.
Kerényi Kata, Sign&Display magazin