Kirobbanó lehetőségek!
Azoknak, akik a rövid változatot szeretnék: a Fespa ismét nagy sikerrel zárult. Akik bővebb részletek iránt is érdeklődnek: csupán a kiállítás első két napján több mint 13.000 egyéni látogató lépte át a müncheni vásárközpont kapuit – akik bizony nem nézelődni érkeztek, hanem kifejezett vásárlási szándékkal. Helyszíni beszámolónk a szélesformátumú digitális nyomtatás hazájából!
Kedves olvasóink, kezdjük egy kis asszociációs játékkal!
Mi jut eszükbe elsőként, ha azt mondom: München?
Bevallom őszintén, nekem elsőként a sör, másodjára a Bayern München, bizony, a 29 szeres rekordbajnok, és persze a BMW, és az 1972. évi nyári olimpiai játékok, hivatalos nevén a XX. nyári olimpiai játékok, amelyeknek Bajorország fővárosa szolgált helyszínéül. De legyen egy kis kultúra is: a Nymphenburgi kastély, az Angol kert, vagy épp a királyi palota. Épületekben ne is menjünk tovább, mert ott inkább már a sörfőzdék váltakoznak. És most már nyugodtan felsorakozhat München nevezetességei közé az idei Fespa kiállítás is!
Fespa – sokszínű kínálat a legújabb fejlesztésekkel
Az idei Fespa a müncheni vásárközpont hat csarnokát töltötte meg teljesen, mindezt az alábbi öt, egymástól markánsan eltérő tematika kapcsán: 1. Európai Sign Expo – az eladáshelyi, illetve fényreklámgyártók megjelenésével, 2. Digitális nyomtatási terület – gépekkel és alapanyagokkal, 3. Ipari nyomtatás, 4. Textilnyomtatás, 5. Print Make Wear – a Fespa élő bemutatója a textilnyomtatás teljes workflow-jával.
Minden látogatónak érdemes volt több napra érkezni, és jól megtervezni látogatását – amelyben nagy segítségére lehetett az ingyenesen letölthető Fespa mobil alkalmazás. A fent felsorolt főbb tematikán belül ugyanis számos Fespa szakmai rendezvényhelyszín is várta az érdeklődőket az alábbi témákban: 1. Fespa L*A*B* – minden, amit a színmenedzsmentről tudni érdemes. 2. Trend Theatre – 38 egyedi előadással, olyan témákban mint az automatizáció, fenntartható termelés, digitális nyomtatás, signage és textil. 3. World Wrap Masters – a fóliázás mestereinek szakmai világbajnoksága. 4. A Fespa Awards díjért versenybe szálló alkotások kiállítása. 5. Printeriors – azaz minden olyan beltéri dekorációs termék, amely nyomtatással gyártható és egyedivé tehető. 6. Print Make Wear – a textilnyomtatás teljes munkafolyamata! Ezek a tematikus kiállítási elemek több ezer látogatót vonzottak kreatív bemutatóik, szakmailag hiteles előadóik, vezetett túráik és gyakorlati bemutatóik által.
Értékálló tapasztalatok
Az idei globális Fespa kiállítás 137 országból érkező 20.780 egyéni látogatója ismét megerősítette a szakmai rendezvény pozícióját a digitális nyomtatás és signage iparág vezető szakmai rendezvényeként. Amint azt megszokhattuk, most is a rendező országból érkeztek a legtöbben – a teljes látogatói szám 25%-a, ezt követte Olaszország 7 és Ausztria 5%- al. A látogatói összetétel természetesen idén is sokrétű volt, rengeteg európai ország mellett érkeztek érdeklődők Törökországból, Kínából, Japánból, az Egyesült-Államokból és Ausztráliából. Az ismétlődő látogatásokat is figyelembe vevő, teljes látogatói szám idén 34.104 főt mutat – amelyből kiderül: a látogatók több mint kétharmada legalább két vagy annál több napra érkezett a kiállításra. Háromból egy látogató végső döntéshozó a cégében, amely megerősíti a Fespa kulcsfontosságú értékesítési szerepét a nyomdaipari események naptárában.
Roz Guarnori, a Fespa kiállítási igazgatója lapunknak elmondta: „A teljes látogatói szám azt jelzi, hogy folyamatos érdeklődés van egy olyan szakmai kiállítás iránt, mint a Fespa Global Print Expo. A szervezők számára pedig a legnagyobb jutalmat az jelentette, hogy a résztvevők nagyon pozitív visszajelzéseket adtak a kiállítás által számukra kínált élményről – amely azt jelzi, hogy látogatók és kiállítók egyaránt a kiállításon megszerzett értékes tapasztalatokra koncentráltak, és nem pedig az ott begyűjtött sales leadek számára, vagy a közvetlen befektetés-megtérülés számítására. A visszajelzések bátorítóak, különösen egy olyan esemény tekintetében, amelynek célja mindig is a résztvevők inspirálása, illetve az ebben a nyomtatási iparágban rejlő lehetőségek kiemelése volt.”
Erősődő textilnyomtatás – és új kiállítási elem
A digitális nyomdagépeket jelölte meg a látogatók 41%-a látogatásuk legfontosabb érdeklődési köréül, ezt követték a nyomtatási alapanyagok 31%-al. Mindez összhangban van azon látogatók arányával, akik kifejezetten a textil és szövet alapanyagok iránt érdeklődnek, ezáltal is jelezve a Fespa folyamatosan növekvő fontosságát a textil és szövet nyomtatás terén. A Fespa pedig azonnal reagált erre a trendre és idén májusban bejelentették: jövőre újabb szakmai kiállítással bővítik textilnyomtatási portfóliójukat. A Sportswear Pro kifejezetten a sportruházati termékek gyártására koncentrál, első alkalommal pedig a jövő évi Fespa Global Print Expo-val egyidőben, és egy helyen – Madridban kerül megrendezésre. A Sportswear Pro kiállítás keretében az igény szerinti és testre szabott sportruházati termékgyártás legújabb technológiai megoldásait mutatják be az alábbi három, kulcsfontosságú területről: tervezés (CAD/CAM és 3D test-szkennelés), gyártás (CMT – kivágás, előkészítés és trimmelés, varrás), és dekorálás (nyomtatás, gravírozás, hímzés és lézeres applikálás) – mindezek mellett pedig bemutatják a kiegészítő termékek, okos textilek és nyomtatott elektronikai anyagok legújabb fejlesztéseit is.
A Sportswear Pro kiállítás látogatói olyan üzleti döntéshozók lesznek, akik azokat a legújabb technológiai innovációkat keresik, amelyek által korszerűsíthetik gyártási folyamataikat, csökkenthetik raktárkészleteiket és az általuk termelt hulladékot, illetve használatuk által képessé válnak igény szerinti és rövid időn belüli termékgyártásra, így reagálva az egyre rövidülő divatirányzati ciklusokra.
Az új kiállításhoz egy a témához dedikált konferenciaprogram is kapcsolódik majd, amely bemutatja a sportruházati termékgyártók és tervezők üzleti prioritásait – mint például a fenntartható gyártást és az automatizációt.
Michael Ryan, a Fespa Sportswear Pro kiállítási menedzsere lapunknak így mutatta be, milyen logika alapján illeszkedik ez az új esemény a Fespa globális rendezvényportfóliójába: „A Fespa közösség túlnyomó többsége komolyan elkötelezte magát a sportruházati termékek gyártása irányába. A 2018-as Fespa felmérésünk szerint a textilnyomtatással foglalkozó cégek 80%-a aktív ebben a dinamikus szegmensben. Ami azonban egyértelműen látszik, hogy bár 2018-ban 7%-os növekedést mutatott ez a piac, a sportruházati gyártók számára jelenleg nincs olyan elérhető szakmai esemény, amely bemutatja nekik, miként tudják optimalizálni gyártási folyamataikat, és miként képesek megfelelni a piacon elvárt sebességnek, illetve személyre szabható termékeknek.”
A 2020. március 24-27. között a madridi IFEMA kiállítási központban megrendezésre kerülő Sportswear Pro kiállításról bővebb információ található annak honlapján a www.sportswearpro. com címen.
World Wrap Masters – a dekoratőrök világbajnoksága
A Fespa egyik legizgalmasabb kezdeményezése a World Wrap Masters verseny, melynek keretei között országuk legjobb, autófóliázással foglalkozó dekoratőrei mérik össze tudásukat. Az idei verseny több szempontból is különleges volt: egyrészt azért, mert több magyar is indult, köztük Kispéter Endre a Premium Car Wrapping-tól, illetve Kiss Péter a Bégé Design Kft-től. Másfelől pedig azért is volt különleges ez a verseny, mert idén a zsűri vezetőbírója az a Kiss ‘Luigi’ Lajos volt, aki korábban 2014-ben és 2015-ben is megnyerte ezt a versenyt. Lajos így nyilatkozott a Wrap Masters-ről: „A mindennapokban szerzett és folyamatosan fejlesztett tudás elengedhetetlen ehhez a versenyhez, de a versenyhelyzet teljesen más, mint a mindennapok rutin munkája. Én nagyon sokat tanultam ezeken a versenyeken, mert folyamatosan ott ültem és figyeltem az összes többi versenyzőt – így rengeteg hasznos trükköt sajátíthattam el. Ezért is bátorítok minden kollégámat arra, hogy méressék meg magukat a versenyen, hiszen tisztán látszik, mennyit fejlődnek azok, akik az első után egy év múlva ismét visszatérnek. Az idei verseny szakmai színvonala annyira magas volt, hogy volt olyan napunk, amikor nyolc versenyzőből már csak hatan juthattak tovább – és három versenyző között is pontegyenlőség alakult ki. A versenyzők tehát láthatóan ösztönzik egymást a jobb és jobb teljesítményre.” A World Wrap Masters bajnok idén a TM Wraps-tól érkező Traian Moldovan lett, aki elmondta: „Minden induló kiváló szakember, de versenyen, nyomás alatt teljesíteni, az valami más. Ezért is fontos számomra, hogy ilyen módon is fejlesszem magam. Viszont én nem indulok többet ezen a versenyen, mert úgy gondolom, a csúcson kell abbahagyni – ezután egy második, vagy harmadik hely már csak kudarc lenne számomra.” A verseny második helyét a német Norman Brübachj szerezte meg, a harmadik pedig az a Jonas Sjöström lett, aki 2017-ben már megnyerte ezt a versenyt.
Az újdonságok kiállítása
Az idei Fespa jelmondata így hangzott: „Kirobbanó lehetőségek” – amely e nyomtatási terület kiváló és sokrétű üzleti lehetőségeire utalt, ami megmutatkozott a kiállításon bemutatásra került rengeteg termékújdonságban és fejlesztésben. Az összesen 700 kiállító a müncheni vásárközpont 6 csarnokát töltötte meg – rengeteg új nyomdaipari géppel és színes alkalmazásokkal.
A Mimaki és az EFI a Fespa 2019-et használták arra, hogy bemutassák legújabb síkágyas nyomtatóikat JFX200- 2513 EX, és a Pro 30f típusnévvel, az Epson pedig SureColor SC-S sorozatát bővítette két új, ipari termelékenységű készülékkel, SC-S60600L és SC-S80600L típusnéven. A tekercses nyomtatás szintén az innováció egyik fő területe volt, ahol a Canon bemutatta legújabb Océ Colorado 1650-es modelljét, a swissQprint pedig első tekercses nyomtatóját, amely a Karibu nevet kapta. A Durst viszont saját fejlesztésű, moduláris felépítésű szoftver megoldásait mutatta be – Durst Workflow, Durst Analytics és Durst Smart Shop néven annak érdekében, hogy felhasználóik számára teljesen automatizált termelést biztosítsanak a „pixeltől egészen a kész termékig”.
A textilnyomtatás területén a HP által bejelentett Stitch S1000, 3,2 méter nyomtatási szélességű festékszublimációs nyomtató bemutatása borzolta a nagyérdemű kedélyeit. A Kornit Digital ezen a kiállításon mutatta be elsőként a Kornit Atlas nevű gépét, amely nagy teherbírású, kifejezetten ipari termelékenységű textil dekorációs cégek számára készült, illetve a Kornit Avalanche Poly Pro-t, amely már tartalmazza a márka NeoPolyTM technológiáját – az iparág első, ipari megoldását, poliészterre történű, kiváló minőségű nyomatok készítéséhez.
Pozitív visszacsatolások
A kiállítók nagy része, köztük a Canon Europe és a Dataline arról számoltak be, milyen nagy számú lead-re tettek szert a kiállításon. „A Fespa egy remek alkalom számunkra, hogy meglévő és lehetséges partnereinkkel találkozzunk, és tapasztalatokat cseréljünk az egész Európai régió területéről, amelyek segítségével tovább fejleszthetjük értékesítési eredményeinket. Az idei évben érkező lead-ek minden termékszegmensben meghaladták előzetes elvárásainkat” – mondta Wouter Derich, a Canon Europe szélesformátumú nyomtatási szegmensének értékesítési és marketing igazgatója. Dirk Deroo, a Dataline ügyvezető igazgatója így értékelt: „Nem lehettünk volna jobb időben jobb helyen, még túl is teljesítettük célkitűzéseinket, mindezt remek értékesítési lehetőségek által.”
Más cégek a látogatói közönség nemzetköziségét méltatták. Danna Drion, a Mimaki Europe marketing igazgatója így nyilatkozott: „Nekünk kifejezetten tetszett, ahogy a Fespa láthatóan egyre nemzetközibb kiállítássá válik. Az idei kiállításon igazából nem csak az európai régióból érkeztek látogatók standunkhoz, hanem az amerikai kontinensről, Ázsiából, és Ausztráliából is, ezáltal idén volt minden idők legnemzetközibb látogatóságunk.”
Számos elégedett kiállító pedig már a 2020-as Fespa Global Print Expo felé is tekint. Stephan Keimer, a Bickers értékesítési managere elmondta: „Az idei volt az egyik legjobb Fespa kiállításunk. A látogatók minőségi összetétele kiváló volt – értékes beszélgetéseket folytattunk számos döntéshozóval, és jónéhány beszélgetés konkrét helyszíni üzletkötéssel zárult. A Fespa szervezők remek munkát végeznek, mi pedig alig várjuk, hogy jövőre visszatérjünk Madridba.” Louis Patruno, a DS Smith marketing és új üzletekért felelős igazgatója szintén kifejezetten lelkes volt: „Ez a kiállítás nagyon tartalmas szakmai élmény volt számunkra. A látogatókkal folytatott beszélgetések alapján három kulcsfontosságú trendet figyeltünk meg: elsőként, hogy a Fespa ténylegesen nemzetközi látogatói bázist épített ki – és már nem aposztrofálható kizárólag európai kiállításként, amely rengeteg lehetőséget nyit meg kiállítói számára. Másodsorban, bennünket nagyon lenyűgözött a kiállítói oldalról felmerülő elvárások minőségi volta – a látogatók kifejezetten biztosak abban, hogy mit akarnak, és már kifejezett igényekkel érkeznek, amelyekre nekünk megfelelő választ kell adnunk. Végül pedig látható, hogy a fenntarthatóság kulcsfontosságú elvárássá lépett elő, és egyre több partnerünk akar zöld eljárással gyártani – nekünk pedig mindehhez környezetbarát termékeket kell kínálnunk számukra. Ebben a tekintetben ez a Fespa nyitotta fel a szemünket igazán.”
A Liverpoolnak a futballban bevált – jövőre a Fespa is Madridban rendezi fő eseményét!
Nem véletlenül vontam párhuzamot az UEFA Bajnokok Ligája idei madridi döntője – amely a Tottenham – Liverpool csatából utóbbi győzelmét hozta – között, ugyanis számos kiállítása közül a Fespa közösségnek mégiscsak a Global Print Expo jelenti az éves döntőjét, amelyet jövőre a BL döntőhöz hasonlóan szintén Madridban rendeznek majd.
Roz Guarnori, a Fespa kiállítási igazgatója elmondta: „A látogatóinktól és kiállítóinktól érkező pozitív visszajelzések hullámai lenyűgözők voltak. Nekünk szervezőknek nagyon lelkesítő látni azt, hogy a Fespa kiállítást egyre inkább a digitális, szita és textilnyomtatási terület technológiai innovációinak vezető bemutató platformjaként kezelik, amely kulcsfontosságú szerepet tölt be a cégek éves befektetési döntéshozatalában. Alig várjuk, hogy jövő évi, 2020-as madridi Fespa Global Print Expo eseményünkkel tovább építhessük e remek hírnevünket.”
Mivel jövő évben drupa kiállítást is rendeznek majd június 16-26. között a düsseldorfi vásárközpontban, így a Fespa-nak praktikus volt éves eseményét ettől térben és időben is jól elkülöníthetően tervezni: a 2020-as Fespa Global Print Expo-nak a madridi IFEMA vásárközpont szolgál majd otthonául, 2020. március 24–27 között. A nyomtatási kiállítással ismét együtt rendezik a 2020-as Európai Sign Expo-t – a nem nyomtatott signage termékek szakmai kiállítását, illetve a Fespa egy teljesen új kezdeményezését is, Sportswear Pro 2020 néven. Sign