Egyre több fejlett technológia mutatkozik be a szupermarketekben. Az önkiszolgáló pénztárak, az elektronikus címkék és a virtuális útbaigazítás ma már a legtöbb nagyobb áruházban megtalálható. A vásárlói élmény azonban nem a polcnál vagy a kasszánál kezdődik, hanem sokkal korábban, a bevásárlókosaraknál és -kocsiknál. Ezek az eszközök sokkal többet jelenthetnek a jövőben, mint amit jelenleg – írja cikkében az iXtenso retail trends.
A bevásárlókocsik alig jelentenek ma többet, mint szükségszerű eszközöket, amelyekkel a nagyszámú termékek eljuttathatók a polcoktól a kasszáig. Alapvetően egy négy keréken guruló műanyag vagy fémkosár elegendő a feladat elvégzéséhez. Ha csupán szállítóberendezésként tekintünk rá, teljes mértékben megállja a helyét ez az állítás.
BEVÁSÁRLÓKOCSI MINT SOKOLDALÚ SEGÍTŐPARTNER
A bevásárlókocsik viszont tovább fejlődnek. Az innovatív vállalatoknak köszönhetően ezen eszközök sokkal több funkcióval is rendelkezhetnek, s nem csupán egy szállítóalkalmatosságként működhetnek. Az e mögött álló ötlet az, hogy aki nagyobb mennyiséget vásárol például a heti beszerzések során vagy egy eseményre való felkészüléskor, az bevásárlókocsi nélkül nem tudja megtenni. Miért ne lehetne ezt a nélkülözhetetlen eszközt úgy felszerelni, hogy időt és energiát takarítsanak meg a vásárlók?
Az intelligens bevásárlókocsik jelentik a megoldást. A düsseldorfi EuroCIS-en vált nyilvánvalóvá, hogy az alapkoncepciók milyen irányba fejlődnek. A bevásárlókocsik előre gondolkodnak, és biztosítják, hogy a vásárlók időt takarítsanak meg például a pénztárnál való ácsorgás, a mérlegelés kihagyásával.
Ezek a rendszerek a kiskereskedők számára is egyértelmű előnyökkel járnak. Amikor a vásárlók az intelligens bevásárlókocsikat használják, átveszik tőlük az áruval kapcsolatos feladatokat, azaz a termékek beolvasását, mérlegelését, a fizetést a pénztárnál. A boltok alkalmazottai ezáltal felszabadulhatnak, és más feladatokra koncentrálhatnak. A fejlesztő vállalatok egy része már a termékbiztonságra és a lopások megelőzésére is gondolt.
KÜLÖNBÖZŐ MEGKÖZELÍTÉSEK
Útmutatás a vevők számára. A nagy szupermarketekben könnyen eltévedhet az ember az ismeretlen sorok között. Ezért a modern bevásárlókocsik egy részét virtuális térképpel látták el.
A leghatékonyabb útvonal. A bevásárlólista megadásával a kocsik megmutathatják, hogy melyik a leghatékonyabb út az adott termék felé.
Termékinformációk. A csomagoláson számos információ megtalálható a termékről, azonban sokszor a betűk túl aprók. A bevásárlókocsik képesek lehetnek nagyobb méretben ezek megjelenítésére.
Gyors mérlegelés. A modern bevásárlókocsik rendelkeznek mérőegységekkel, amelyek a termékek tömegét már a kosárba kerülés előtt megállapítják.
Fizetés. A technológiának köszönhetően a bevásárlókocsi önkiszolgáló pénztár szerepét is betöltheti.
Reklámok. A bevásárlókocsikon elhelyezett képernyőkön az útmutató és a termékinformáció mellett helyet kaphatnak az aktuális leárazások is.
Némethi Botond, Sign&Display magazin