A Magyar Fényreklámgyártók Szövetsége (HSF) lényegében a magas minőség garanciáját kívánja biztosítani, hogy tagjai iránt szakmai elvárásokat és ajánlásokat fogalmaz meg és etikai kódexében általános gazdasági elvárásokat fektet le – tudtuk meg a szervezet standján a SignExpón.
Alapvető például, hogy a tagoknál rendezettek legyenek a munkaügyi kapcsolatok, megfelelő munkakörülményeket biztosítva, korrekt árszínvonalat tartva működjenek. A gyártás során körültekintően válasszák ki az alapanyagokat, világítástechnikai komponenseket.
Fontos, hogy szakemberekkel dolgozunk együtt, és a tervezéstől az átadásig olyan műszaki hátterünk van, amivel megfelelően tudjuk ellátni a feladatainkat. Lényeges továbbá, hogy az elkészült termékeink bármikor visszakereshetők, ellenőrizhetők – mondta el Bacskai János, hozzátéve: ezek a dokumentációk és a belőlük összeálló archívum abban is segít, hogy egy-egy megrendelés bármikor újra gyártásba kerülhessen.
A szövetség vezetője szerint a reklámvilágítás terén egyértelmű a LED technológia térhódítása. Ez kielégíti az ügyfelek azon igényét, hogy egyre csökkentett mélységű és vastagságú, és mind nagyobb fényerőt biztosító termékeket kapjanak. Ma már 2-3 centiméter vékony dobozbetűk is gond nélkül kivitelezhetők úgy, hogy a megvilágítás homogén. A változtatható színekkel pedig életre kelthető, „megmozdítható” a reklámberendezés. A LED az energiahatékonyság, fenntarthatóság eszméjének is megfelel.
A legattraktívabb munkák általában a termékbemutatókhoz készülő display-eknél születnek. Ilyenkor speciális anyagok, effektek, rendkívüli külsőségek kerülnek alkalmazásra, ami mindig nagyobb kihívás. Meghökkentő és figyelemfelhívó példaként a Nestlé egyik kampányát hozta fel, amikor le kellett gyártani egy nagy, termékmintákat tartalmazó szájat, ami különböző hangokat hallatott, ha valaki belenyúlt. A kozmetikumok, órák vagy ékszerek termékbemutatása esetén elegánsabb, magasabb minőséget igénylő megoldások születnek.
Ezen esetektől eltekintve a legtöbb megrendelő árérzékeny, ami behatárolja a kivitelezés lehetőségeit, de az arculat követelményei ugyanúgy adott keretek közé szorítanak bennünket – magyarázta Bacskai János, hangsúlyozva, hogy a márka szín- és formavilágával azonosítható megjelenésen túl a minél gyorsabb, minél költséghatékonyabb kivitelezést várják el. Ettől függetlenül rendre akadnak kiemelten érdekes felkérések, amelyekre az ügyfelek sem sajnálják a pénzt. Örömmel hallottuk, hogy az egyik ilyen a hajlított neon.
Amikor egyre jobban tért hódított a „ledesítés”, a neon háttérbe szorult, viszont az elmúlt időszakban újra felfedezték. Leginkább belvárosi, patinás területeken tűnik fel, például bárokban, szállodákban, éttermekben, de megjelenik rendezvényeken, esküvőkön, sőt, lakásdekorációnak is sokan kérik. Megjegyezte: a maga részéről örül a klasszikus megoldás előretörésének. Bármennyire is tért hódított a LED, vannak esetek, amikor a neon legalább olyan gazdaságos, tartós, esztétikus megoldás tud lenni, és adott esetben jobban is illik a környezetbe. A neon komponensek is fejlődtek, itt sem szűnt meg az innováció.
A legújabb trendek közé emelkedtek az újrahasznosított alapanyagok. Ezek sajnos drágábbak a szokásosnál. Még nem terjedt el általánosan, hogy azért rendeljék meg a drágább verziót, mert az újrahasznosított anyagot is tartalmaz.
A „fenntarthatósággal” kapcsolatban egyébként van a szakmában némi kiábrándultság, fűzte hozzá Bacskai János. Az látható, hogy az újrahasznosítási lázat mindenki szereti a zászlajára tűzni, csak közben itthon a legkevésbé sem látszik az a folyamat, ami lehetővé tenné a hulladékok leadását, majd környezettudatos feldolgozását. Leginkább az tűnik fel, hogy a leadott hulladék „csak elkerül valahová”, deponálják. De arra nincs meggyőző bizonyíték, hogy a kezelése és újrafeldolgozása valóban meg is történik. A pár éve még működő kisebb feldolgozó cégek megszűntek, a jellemzően külföldi gyártók és hazai forgalmazóik pedig nem szorgalmazzák a tényleges begyűjtést, újra felhasználást. Álságos dolog a szigorú szabályozást meghozni, amikor a keretfeltételek teljesen hiányoznak, és kizárólag a felhasználók költségeit növelik a különböző jogcímeken beszedett adók, kötelezően igénybeveendő szolgáltatások díjai. Rendkívül örvendetes, hogy vannak például újra feldolgozott részeket is tartalmazó műanyag lemezek, kompozitok, de ez mindössze a külföldön begyűjtött „hulladék” Magyarországra exportálása. A nálunk keletkezett hulladéknak nincs begyűjtési és feldolgozási rendszere. Ezeket az anyagokat évtizedek óta a használja a reklámipar, mert ezeket fejlesztették ki a számukra a gyártók. Mi reklámokat gyártunk, nem vegyészek vagyunk. Nincs tudásunk, lehetőségünk, feldolgozó gépsorok üzemeltetésére. És megítélésünk szerint ez nem is feladatunk. A kibocsátóknak kellene úgy a piacra lépni az újabb termékeikkel, hogy van kész megoldás a tényleges újrafeldolgozásra. A reklámszakma minden képviselője, de különösen a HSF tagsága nyitott mindenféle megoldásra, amely a keletkezett hulladék mérséklését, a korrekt árszintű begyűjtés megszervezését és valós újrafeldolgozását célozza.
HSF, Sign&Display