A nyomdaipar az elmúlt húsz évben komoly fejlődésen ment keresztül, a közelmúltban pedig a pandémia hatott rá erőteljesen. Tóth Gábor, a Papír- és Nyomdaipari Műszaki Egyesület (PNYME) ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak arról, hogyan került a társaság élére, illetve milyen kihívások előtt áll a magyar nyomdaipar.
A NYOMTATÁS ÖRÖK
A nyomdaipar az elmúlt húsz évben komoly fejlődésen ment keresztül, a közelmúltban pedig a pandémia hatott rá erőteljesen. Tóth Gábor, a Papír- és Nyomdaipari Műszaki Egyesület (PNYME) ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak arról, hogyan került a társaság élére, illetve milyen kihívások előtt áll a magyar nyomdaipar.
NYOMDÁSZ TŰZÖN-VÍZEN ÁT
A Veszprémi Egyetem Műszaki Informatika karán fejeztem be a felsőfokú tanulmányaimat, majd a véletlen folytán a Veszprémi Nyomda Zrt. üzemébe kerültem. Ekkor formakészítés és rendszergazda feladatköröket láttam el, melyeknek köszönhetően viszonylag hamar megismertem ezeket a technológiákat. Ennek és a lelkesedésemnek köszönhető, hogy rövid idő alatt műszaki igazgatója, később vezérigazgatója lettem a társaságnak. Emellett pedig folyamatosan képeztem magam, ez idő alatt az Óbudai Egyetemen végeztem el a könnyűipari mérnök szakot – ami nyomdászképzést is nyújtott számomra. Innentől egyenessé vált az utam, mert minden tevékenységem ebbe az irányba fókuszálódott.
A 2008-as világválsággal kezdődően elindult egyfajta piaci tisztulási folyamat, amelynek a veszprémi és több nagy múltú nyomda is az áldozatául esett. A Prospektus nyomda ügyvezetőjeként folytattam a karrieremet, ahol akcidens nyomtatványokkal, csomagolóanyag-gyártással foglalkoztunk. Sikerült itt a nyolc évem alatt egy új üzletágat felépíteni, ami rentábilis és fenntartható. 2020 decemberében kerültem a Papír-és Nyomdaipari Műszaki Egyesület (PNYME) élére.
A nyomdaipar – abban a húsz évben, amit én itt töltöttem – hihetetlen dinamikus fejlődésen ment és megy keresztül, folyamatosan átalakuló termékkörökkel. Meggyőződésem szerint a nyomtatás sohasem fog eltűnni. Rengetegféle technológia áll a rendelkezésünkre, köztük olyanok is, amelyek a közelmúltban jöttek létre. A nyomdai produktumok társadalmi megítélése meglehetősen vegyesnek mondható, amelyre komoly hatást gyakorol az elektronikus média és a marketing.
ELSŐ A KÖRNYEZET
A papír évtizedekig üldözött pozícióban volt a környezetvédelem miatt. Ez az anyag azonban a legkörnyezetbarátabb, ami csak létezik a Földön. Gyakorlatilag folyamatosan megújul, korlátlanul áll rendelkezésre, és az erdőségek ennek hatására egyáltalán nem fogyatkoznak. Európában már nincs olyan papírgyár, ami ne lenne önfenntartó. Ez azt jelenti, hogy ezen intézmények mellett több száz-ezer hektárnyi erdőség, erdőgazdálkodás folyik, a kivágott fákat feldolgozzák, a helyükre pedig újakat ültetnek. A fák aratása hasonlóan működik, mint a búzáé csak éppen a learatott búzaszálakért senki nem ejt könnycseppeket.
Kezünkbe veszünk valamilyen papír alapú kiadványt, ami végül a hulladékgyűjtőbe kerül, amit visszagyűjtenek, majd Dunaújvárosban a Hamburger Hungária Kft. üzemében újrahasznosítanak. A hulladékból különféle hullámkartonokat, csomagolóanyagokat gyártanak. Ezt az életutat többször megjárják ugyanazok a papírok. Mikor pedig már nem hasznosítható tovább, akkor a természetben lebomlik. Másrészt pedig azok az anyagok, amelyeket ma a nyomdaipar alkalmaz, szintén környezetbarátak, ma már nem kőolajbázisú festékeket használunk, hanem növényi alapút. Ez a csomagolóanyagoknál kiemelten fontos szereppel bír, hiszen ebben az esetben a csomagolás akár az élelmiszerekkel, közvetlenül is érintkezhet.
VÁLTOZÓ TRENDEK
Mindenki számára ismert az a folyamat, hogy az 1900-as évek közepétől a nagyobb vállalatok katalógusokban mutatták be a nagyközönségnek a termékeiket. Ezek rendkívül komoly marketingeszközöknek bizonyultak akkoriban, hiszen hatékonyan elérhették a célközönségüket. Viszont ma már azt tapasztalhatjuk, hogy egyre kevesebb ilyennel találkozunk. E mögött egyrészt a környezettudatosság húzódik, másrészt pedig a digitalizáció hatása.
Az internet megkerülhetetlen, ám sokan ráeszmélnek, hogy a tökéletes megoldás az egyfajta hibrid kommunikáció irányába mutat. A kis szériás nyomtatás jelenleg a reneszánszát éli, alacsony példányszámban gyártatnak prospektusokat, különböző marketinganyagokat a vállalkozások. A nyomtatáson belül a csomagolóanyag-nyomtatás szektora az, ami képes dinamikusan fejlődni a válságtól függetlenül is. Hiszen mindent csomagolni kell, az elmaradhatatlan.
ÚJRA FIZIKÁLIS RENDEZVÉNYEK…
A PPDexpo saját „találmányunk”, 2013-ban indítottuk, a korábbi Printexpo utódjaként. Az első két esemény még veszteséges volt, de ebben az időszakban fel tudtuk mérni, hogy milyen igényeik vannak a résztvevőknek, s hozzájuk igazítottuk a szolgáltatásokat. Később ehhez csatlakozott a SignExpo. A két eseményen így különféle gyártók vehetnek részt, a látogatók pedig sokfajta technológiával ismerkedhetnek meg. A szinergiának köszönhetően mindenki csak nyerhet. 2022-ben találkozhatunk újra Budapesten, a BOK-csarnokban.
Az idei évben már szimpóziumokat, házon belüli rendezvényeket is tudtunk tartani, úgyhogy a jövővel kapcsolatban is optimista vagyok. Azt érzékeljük, hogy óriási az igény a fizikálisan is megtartott eseményekre. A közel másfél éves bezártság kiéheztette az embereket a személyes találkozásokra. Abban biztos vagyok, hogy rengeteg újdonság született a pandémiás időszakban, számos beruházással gazdagodtak, úgyhogy a témák egész biztosan megvannak a tapasztalatok megosztásához.
… ÉS ÚJ DIGITÁLIS CSATORNÁK
Új kommunikációs csatornákat nyitnak a különböző felületek, amiket mi is kihasználunk. Nekünk az a küldetésünk, hogy ne csak a nyomtatott anyagokkal foglalkozzunk, hanem a digitális világban is jelen legyünk. A weboldalunk jelenleg megújulás alatt áll, a közösségi médiában régóta jelen vagyunk több platformon is, továbbá a közelmúltban indítottuk el podcastünket is. Ez utóbbiban 5-15 perces anyagokat osztunk meg az aktualitásokról – céges változtatások, események, érdekességek.
FEJLETT HAZAI NYOMDAIPAR
A magyar nyomdaipari vállalatok fejlettnek mondhatók. Világszínvonalú gyártástechnológiával találkozhatunk az üzemekben. A nemzetközi porondon is kifejezetten jól szerepelnek a hazai vállalkozók. Nemcsak azért van így, mert rengeteg multinacionális nyomdaipari vállalatnak van Magyarországon fióktelepe, hanem a kkv-k közé tartozó cégek is a régió országaival versenyeznek a globális piacon. Összegezve: exportképes a magyar nyomdaipar, a gépek pedig rendkívül jó technikai fejlettséget képviselnek.
Némethi Botond,
Sign&Display magazin