A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

A wrapping csodálatos művészete

Egyenesen Kiss Lajos „Luigi” fóliázómester és signkészítő soproni műhelyéből, a Fixfoliától érkezett a SignExpo-ra a kiállítás egyik leglátványosabb programja. A standot az átalakulásra váró Jeep Wrangler Rubicon miatt „A Jeep újjászületése” fantázianéven emlegettük, pedig előzetesen még nem is tudtuk, hogy ez mennyire közel áll az igazsághoz. A csapat keze alatt tényleg teljesen új külsőt kapnak a kocsik, miközben a minőségi Avery Dennison-fóliák megőrzik a fényezés eredeti állapotát.

– A SignExpo-ra ezúttal nem saját dizájnt, hanem egy orosz művész alkotását hoztuk – mutatott a készülőfélben lévő autóra Luigi. – A teljes kép nyomtatható fóliára került: 160 centiméter széles, latex nyomtatóval készítettük, majd matt laminálást tettünk rá, de persze szaténfényű vagy fényes variáció is van – jegyezte meg. Kérdésünkre hozzáfűzte: a fóliázás a lehető legpraktikusabb megoldás jegyében készült egy nagy ívre, hiszen kisebb elemekből egyrészt tovább tartana elkészíteni, másrészt nem is lenne ennyire mutatós a végeredmény.

A fóliázómester közölte: a precíz munkához nyilván le kell szerelni bizonyos alkatrészeket, de azt senki se feltételezze, hogy az egész karosszériát szétbontják. A modernebb járműveknél nagyon alaposnak kell lenniük, hogy a fényszórók körül a lökhárító leemelése nélkül is pontos legyen az illeszkedés, viszont egy extrémebb színváltásál – ahol nagyon elüt egymástól a gyári és a fóliára nyomtatott szín – minden apró résre, például az ajtónyílásokra ugyanúgy nagy gondot kell fordítani. Az tehát, hogy minimális bontással dolgoznak, nem feltétlenül teszi könnyebbé az életüket, viszont kíméletesebb a jármű számára, hiszen nem kell akár kétszer is szétszedni: egyszer a fólia felhelyezése, majd még egyszer annak levétele miatt.

– Az Avery anyagai rendkívül tartósak: az élettartamuk tíz év, igaz, vízszintes felületekre csak a felét szokták megadni, mivel azokat több napsütés éri, így az UV-sugárzás miatt a fólia repedezni kezd. Öt évig viszont gond nélkül fennmarad, és nyom nélkül eltávolítható – húzta alá. Legalább ilyen élettartam várható a beltéri elemeken, amelyek átalakítását szintén kérni szokták az autótulajdonosok, ha nem tetszik például a díszléc vagy a faberakás. Ezek ízléses új külsőt kaphatnak, megint csak olyan minőségben, mintha az autó gyári felszereltségét látnánk, nem egy újonnan készült dekorációt.

A Fixfolia vezetője felhívta rá a figyelmet, hogy az újrafényezés jelentősen csökkenti egy jármű értékét, ellenben a fóliázás segít magasabban tartani az árat. Az évek múlva nyom nélkül lehúzható fólia olyannyira megvédi az eredeti fényezést, mintha a jármű most gördült volna le a gyártósorról. Ez főleg lízingelt járműveknél előnyös, hiszen ha tudjuk, hogy 2-3 év után értékesítjük, a telibe húzott fólia eltávolítása után visszakapjuk az eredeti állapotot, így jóval magasabb árat is kérhetünk érte.

A soproni műhely szívesen megosztja tapasztalatait: a világjárvány lecsengése után újra elindították és rendszeressé tették tanfolyamaikat, amelyeken a mesteri szintre fejlesztett wrapping tudományát párszáz eurós tandíjért cserébe sajátíthatják el a jelentkezők. És ne legyen kétségünk: az Avery Dennison fóliamegoldásaival kapcsolatos tudás kelendő, hiszen nemcsak a nagyon divatos optikai tuning ad munkát a szakembereknek, hanem a járművédelem is. Ennek szellemében a dekorációs készségeket fejlesztő turnusokon kívül lehet csak kőfelverődések elleni, ún. „öngyógyuló” fóliázással foglalkozni. A Wrap Academy következő tanfolyamai júliusban, majd szeptemberben indulnak.

Gábor János, Sign&Display

- Hirdetés -

Sign&Display