A 3D nyomtatás a reklámipart is lázban tartja

Minden jel arra mutat, hogy csodás jövő vár az additív gyártásban készülő reklámhordozókra. A néhány éve köztudatba került és egyre nagyobb teret hódító technológia nemcsak egyedi, rugalmas és trendi megoldásai miatt sikeres, hanem azért is, mert egy csapásra megoldja a nyersanyagpazarlás problémáját, ezáltal rengeteg energiát, időt és persze pénzt takaríthat meg.

MOST MÁR SZÍNESEK IS

A 3D nyomtatás új porondon tündököl, amióta elkezd­te megreformálni a háttérvilágítású feliratok piacát. Ehhez kellettek olyan innovációk, mint a Mimaki tavalyi Formnexten bemutatott gépe, ami a 3D Print prep Pro szoftvercsomaggal egyszerre alkalmas gyártáselőké­szítésre, automata korrekcióra és nyomtatás előtti mo­dellezésre. A gyártó 3DUJ-2207-es berendezése lehető­vé teszi, hogy a háromdimenziós munkadarabok eleve színesben készüljenek, és ne igényeljenek semmilyen utókezelést.

PONT ANNYI TÖLTŐANYAG, AMENNYI KELL

Amir Fattal, a forradalmi töltőanyagokat gyártó BigRep GmbH kreatív projektigazgatója úgy véli, a szemrevaló dizájnok azóta készülhetnek nagy tételben és méretek­ben, hogy az additív megoldások legyőzték a geometri­ai sokféleséget. A reklámfeliratok, háttérmegvilágítású formák és tárgyak – legyen bármennyire is egyedi a tervezésük – fekvő helyzetből, a síkból kiemelkedve épülnek fel – gyorsan, olcsón és színesben. A modell-azonos kivitelezés nem is lehetne fenntarthatóbb, hi­szen nincs leeső felesleg és hozzáadott segédanyag, csupán a végtermék – ami pontosan olyan, amilyen­nek a tervező megálmodta, pontosan annyi nyers­anyagból, amennyi kell.

MEGÉRKEZTEK A LED CSATORNABETŰK

Az újszerű megoldások másik nagy úttörője az egy-egy betűt méretétől függetlenül is 20-40 percen be­lül előállító Micronprint. A Hong Kong-i cég néhány éve, még startupként használt először 3D nyomtatást arra, hogy LED csatornabetűket és fénydobozokat állít­son elő a megrendelőknek. A költséghatékony, ragyo­gó, környezetbarát és könnyen installálható feliratok új energiákkal töltötték fel a hagyományos módsze­reknél leragadt szakmát.

AZ IPHONE MEGJELENÉSÉHEZ MÉRHETŐ VÁLTOZÁS

Az ipari 3D nyomtatókat gyártó Piocreat 3D már egye­nesen úgy fogalmaz, hogy minden magára valamit is adó vállalat brandingjében megjelent, vagy hamaro­san meg fog jelenni az igény az additív technológiával készült LED megvilágítású feliratokra. Gyakorlatilag nincs, akinek ne lenne érdemes meglovagolni az új trendet, hiszen a signok gyártása még sosem volt en­nyire hatékony: még kevesebb hulladék, meredeken csökkenő anyag- és (most már) munkaköltség, mióta a folyamatok egy része vígan automatizálható. A vállalat szerint csak az első iPhone-ok megjelenéséhez érde­mes viszonyítani a 3D nyomtatás jelentette változást. Gondoljuk végig: az Apple 2007-es bejelentéséig senki nem tudott elképzelni egy mobiltelefont fizikai gom­bok nélkül – és mi lett belőle?!

DÖBBENETES FELFUTÁS ELŐTT A 3D NYOMTATÁS

A globális felfutás nagymértékben járul majd hoz­zá a 3D nyomtatás eleve eszeveszett terjedéséhez. A Grand View Research riportja szerint 2021-ben már több mint 16,5 milliárd dollárt ért a komplett addi­tív piac, és ez 21 százalékos növekedési rátával kö­zel 62,8 milliárdra fog duzzadni, 2028-ig. Még jobban szimbolizálja a növekedés mértékét az évente értéke­sített asztali és ipari 3D nyomtatók számának kiugrá­sa: két éve 2,1 milliót adtak el belőlük, hat év múlva viszont már 15,3 milliót fognak.

MEGJELENT AZ EGYEDI AJÁNDÉKOK PIACÁN IS

A technológia persze a kreatív ész azon bugyrait is bizsergeti, amelyekre ipari szereplőként elsőre nem gondolnánk. Először hüledezve néztük, de végül nem tudtuk nem szeretni a 3D iClone ötletét: a vállalat kis­méretű, színes és méretarányos (1:12) szobrot készít bárkiről, aki nem sajnál több tízezer forintot egy átla­gosan 15 centiméteres figurára, ami pontosan úgy néz ki, mint ő. Ehhez csak be kell sétálni a cég budapesti műhelyébe, ahol egy 3D testszkennerrel 15 másod­perc alatt begyűjtik a geometriai adatainkat, hogy 90 másodperc múlva már egy monitoron látjuk a model­lünket, és végre tényleg lássuk a hátunk közepét. Az additív „kicsi én” rendes körülmények között egy héten belül készül el, de ha nagyon sürget az idő, másnapra is elkészítik – némi felárért.

Fotó: 3D iClone

Ha szívesebben nézegetünk egy szép gyűrűt a kezün­kön, mint tűpontos másunkat az íróasztalon, kipró­bálhatjuk a 3D nyomtatással tervezett ékszereket is. A technológia megjelenése ebben a szegmensben is átírhatja a játékszabályokat, hiszen korlátok nélküli dizájnok születhetnek – először a képernyőn, aztán egy automatizált folyamat során a nyomtatóban. Az előnyök ugyanazok, mint máshol: a modellezés eddig idő-, energia- és anyagigényes, ráadásul drága folyamat volt. Az ékszerkészítők kézzel faragták viasz­ba a mintát, amit öntőformába helyeztek és kiégettek, hogy aztán arannyal, ezüsttel vagy más fémmel töltsék fel, végül a kihűlt darabot még csiszolták és fényezték.

A digitális munkakörnyezet sokkal letisztultabbá teszi a tervezést: az ékszerészek egy CAD szoftvert hasz­nálva hozhatják létre a dizájnt, amit nagy felbontású 3D nyomtatóval hívnak életre, és jöhet a pozitív minta kiégetése, majd a hagyományos befejezés. Az időigé­nyes kézimunka (megfejelve egy kényesebb ügyfél sze­szélyeivel) sosem volt még ennyire gyors és hatékony, ráadásul az ékszer a sztereolitográfiás modell alapján bármikor reprodukálható, sőt, frissíthető.

Gábor János, Sign&Display magazin