Minden jel arra mutat, hogy csodás jövő vár az additív gyártásban készülő reklámhordozókra. A néhány éve köztudatba került és egyre nagyobb teret hódító technológia nemcsak egyedi, rugalmas és trendi megoldásai miatt sikeres, hanem azért is, mert egy csapásra megoldja a nyersanyagpazarlás problémáját, ezáltal rengeteg energiát, időt és persze pénzt takaríthat meg.
MOST MÁR SZÍNESEK IS
A 3D nyomtatás új porondon tündököl, amióta elkezdte megreformálni a háttérvilágítású feliratok piacát. Ehhez kellettek olyan innovációk, mint a Mimaki tavalyi Formnexten bemutatott gépe, ami a 3D Print prep Pro szoftvercsomaggal egyszerre alkalmas gyártáselőkészítésre, automata korrekcióra és nyomtatás előtti modellezésre. A gyártó 3DUJ-2207-es berendezése lehetővé teszi, hogy a háromdimenziós munkadarabok eleve színesben készüljenek, és ne igényeljenek semmilyen utókezelést.
PONT ANNYI TÖLTŐANYAG, AMENNYI KELL
Amir Fattal, a forradalmi töltőanyagokat gyártó BigRep GmbH kreatív projektigazgatója úgy véli, a szemrevaló dizájnok azóta készülhetnek nagy tételben és méretekben, hogy az additív megoldások legyőzték a geometriai sokféleséget. A reklámfeliratok, háttérmegvilágítású formák és tárgyak – legyen bármennyire is egyedi a tervezésük – fekvő helyzetből, a síkból kiemelkedve épülnek fel – gyorsan, olcsón és színesben. A modell-azonos kivitelezés nem is lehetne fenntarthatóbb, hiszen nincs leeső felesleg és hozzáadott segédanyag, csupán a végtermék – ami pontosan olyan, amilyennek a tervező megálmodta, pontosan annyi nyersanyagból, amennyi kell.
MEGÉRKEZTEK A LED CSATORNABETŰK
Az újszerű megoldások másik nagy úttörője az egy-egy betűt méretétől függetlenül is 20-40 percen belül előállító Micronprint. A Hong Kong-i cég néhány éve, még startupként használt először 3D nyomtatást arra, hogy LED csatornabetűket és fénydobozokat állítson elő a megrendelőknek. A költséghatékony, ragyogó, környezetbarát és könnyen installálható feliratok új energiákkal töltötték fel a hagyományos módszereknél leragadt szakmát.
AZ IPHONE MEGJELENÉSÉHEZ MÉRHETŐ VÁLTOZÁS
Az ipari 3D nyomtatókat gyártó Piocreat 3D már egyenesen úgy fogalmaz, hogy minden magára valamit is adó vállalat brandingjében megjelent, vagy hamarosan meg fog jelenni az igény az additív technológiával készült LED megvilágítású feliratokra. Gyakorlatilag nincs, akinek ne lenne érdemes meglovagolni az új trendet, hiszen a signok gyártása még sosem volt ennyire hatékony: még kevesebb hulladék, meredeken csökkenő anyag- és (most már) munkaköltség, mióta a folyamatok egy része vígan automatizálható. A vállalat szerint csak az első iPhone-ok megjelenéséhez érdemes viszonyítani a 3D nyomtatás jelentette változást. Gondoljuk végig: az Apple 2007-es bejelentéséig senki nem tudott elképzelni egy mobiltelefont fizikai gombok nélkül – és mi lett belőle?!
DÖBBENETES FELFUTÁS ELŐTT A 3D NYOMTATÁS
A globális felfutás nagymértékben járul majd hozzá a 3D nyomtatás eleve eszeveszett terjedéséhez. A Grand View Research riportja szerint 2021-ben már több mint 16,5 milliárd dollárt ért a komplett additív piac, és ez 21 százalékos növekedési rátával közel 62,8 milliárdra fog duzzadni, 2028-ig. Még jobban szimbolizálja a növekedés mértékét az évente értékesített asztali és ipari 3D nyomtatók számának kiugrása: két éve 2,1 milliót adtak el belőlük, hat év múlva viszont már 15,3 milliót fognak.
MEGJELENT AZ EGYEDI AJÁNDÉKOK PIACÁN IS
A technológia persze a kreatív ész azon bugyrait is bizsergeti, amelyekre ipari szereplőként elsőre nem gondolnánk. Először hüledezve néztük, de végül nem tudtuk nem szeretni a 3D iClone ötletét: a vállalat kisméretű, színes és méretarányos (1:12) szobrot készít bárkiről, aki nem sajnál több tízezer forintot egy átlagosan 15 centiméteres figurára, ami pontosan úgy néz ki, mint ő. Ehhez csak be kell sétálni a cég budapesti műhelyébe, ahol egy 3D testszkennerrel 15 másodperc alatt begyűjtik a geometriai adatainkat, hogy 90 másodperc múlva már egy monitoron látjuk a modellünket, és végre tényleg lássuk a hátunk közepét. Az additív „kicsi én” rendes körülmények között egy héten belül készül el, de ha nagyon sürget az idő, másnapra is elkészítik – némi felárért.
Ha szívesebben nézegetünk egy szép gyűrűt a kezünkön, mint tűpontos másunkat az íróasztalon, kipróbálhatjuk a 3D nyomtatással tervezett ékszereket is. A technológia megjelenése ebben a szegmensben is átírhatja a játékszabályokat, hiszen korlátok nélküli dizájnok születhetnek – először a képernyőn, aztán egy automatizált folyamat során a nyomtatóban. Az előnyök ugyanazok, mint máshol: a modellezés eddig idő-, energia- és anyagigényes, ráadásul drága folyamat volt. Az ékszerkészítők kézzel faragták viaszba a mintát, amit öntőformába helyeztek és kiégettek, hogy aztán arannyal, ezüsttel vagy más fémmel töltsék fel, végül a kihűlt darabot még csiszolták és fényezték.
A digitális munkakörnyezet sokkal letisztultabbá teszi a tervezést: az ékszerészek egy CAD szoftvert használva hozhatják létre a dizájnt, amit nagy felbontású 3D nyomtatóval hívnak életre, és jöhet a pozitív minta kiégetése, majd a hagyományos befejezés. Az időigényes kézimunka (megfejelve egy kényesebb ügyfél szeszélyeivel) sosem volt még ennyire gyors és hatékony, ráadásul az ékszer a sztereolitográfiás modell alapján bármikor reprodukálható, sőt, frissíthető.
Gábor János, Sign&Display magazin