Lakos Lászlóról sok minden elmondható, de jellemét talán egy jelző írja le leginkább: ez pedig a lojalitás, hiszen életében ezidáig mindössze két munkahelyen dolgozott. Ebből a Canon Hungáriánál immár 21 évet töltött el. Következzen tehát egy szakmai karrier, amely gyakorlatilag felöleli a magyar digitális nyomtatási iparág történetét.
▶ Kérlek mesélj arról, miként kerültél a nyomdaiparba?
A pályaválasztás idején építész akartam lenni. Mivel régóta vízilabdáztam (Lakos László Benedek Tiborék korosztályának képviselője – a szerk.) és a sportnak köszönhetően a középiskola elvégzése után lehetőségem nyílt arra, hogy Innsbruckban kamatoztassam játéktudásomat és öt bajnoki címig jussak csapatommal. Majd a „jó tanuló, jó sportoló” oktatási program keretében felvételt nyertem a Könnyűipari Műszaki Főiskola pre-press szakára, amelyet Gara Miklós rektor úr egyik utolsó évfolyamában végezhettem. Ez pedig egy életre meghatározta szakmai tudásomat és hozzáállásomat. A hazai főiskolai tanulmányaimat pedig az innsbrucki egyetem német szakán egészítettem ki.
▶ Mi volt az első munkahelyed?
1998-ban, a magyar digitális nyomdászat indulásakor, friss diplomásként, egy akkori start up cégnél, az Intruder Kft. dtp stúdiónál kezdtem el nyomdászattal foglalkozni. A nyomdaipar prepress, DTP területén dolgozó cégek, vállalkozók erre az időszakra egyébként a magyar nyomdaipar aranykoraként emlékeznek vissza.
▶ Mi volt a feladatod az Intrudernél?
A cég Magyarországon elsők között vásárolta meg az Agfa digitális tekercses nyomdagépét, ami a mostani íves digitális nyomdai megoldások elődje volt, tekercses működéssel. Két kollégámmal közösen e termelő gép kapacitásának megszervezése és értékesítése volt a feladatom, amely olyan jól sikerült, hogy egy év múlva a gép három műszakban működött és kilenc embernek adott munkát. A projekt legjobb időszakában havi szinten 3-400 megrendelést láttunk el.
▶ Milyen módon követte ezt a Canon?
A 2000-es évben a cég más irányba akart elindulni, amellyel én nem teljesen értettem egyet és váltani akartam. Akkor talált meg a lehetőség, aminek keretében a Canon Hungáriánál nyomdai értékesítési pozícióra kerestek kollégát. A Canon ugyanis akkor kezdett el komolyabb szinten foglalkozni digitális nyomdaipari megoldásokkal. 2000. január 16-án, tehát 21 éve volt az első munkanapon a Canon-nál, és azóta itt is dolgozom!
▶ Milyen feladatokat láttál el a kezdetekben?
Az elején direkt értékesítőként próbáltam bejutni a nyomdaipar szereplőihez. A Canon akkoriban leginkább irodai fénymásolók gyártásával foglalkozott. Volt azonban a márkának akkoriban egy Color Laser Copier (CLC) termékcsaládja, ami 11 lap/perc sebesség mellett kiváló minőségben nyomtatott, ezért úgy gondoltam, ez a termékcsalád a fénymásoló szalonok mellett hagyományos nyomdák számára is alkalmas lehet a digitális nyomtatásra történő belépéshez.
▶ Mi volt a következő lépcsőfok?
A közvetlen értékesítésre koncentráltam egészen 2004- ig, amikorra a projekt már annyira felfejlődött, hogy inkább arra volt szükség, hogy a marketing részlegre átlépve, üzletfejlesztési és marketing szempontból, a háttérből irányítsam a folyamatokat. És nagyjából erre az időszakra datálódik, amikor a Canon elkezdett foglalkozni a szélesformátumú nyomtatással, ami akkoriban még nem a kültéri nyomtatást jelentette, hanem a vízbázisú, beltéri plakát, illetve mérnöki (CAD) nyomtatások területét célozta meg.
▶ Milyen technológiai alapok tettét lehetővé ezeket a fejlesztéseket a Canon számára?
E kérdés megválaszolásához érdemes visszamennünk egy picit az időben. Egyvalami minden tintasugaras nyomtatóban közös: parányi festékcseppecskéket juttatnak a papírra. Ennek megvalósításában tér el egymástól a két fő irányzat: a bubble-jet, illetve piezo technológia.
A Canon a bubble jet technológia kifejlesztője volt az 1970-es évek közepén, melynek lényege, hogy egy parányi fűtőelemet helyeznek el minden fúvókában, ami felmelegíti a festéket, amely ennek hatására megváltoztatja állapotát. Így jön létre egy buborék, ami egy csepp festéket tol maga előtt és kilövell a csatornából, amely kapilláris nyomás útján töltődik újra. A Canon e saját fejlesztésnek köszönhetően, a bubble-jet technológia által a SOHO (small office home office) gyártása terén már régóta piacvezető volt.
A folyamatos fejlesztései során a Canon egy idő után elkezdte alkalmazni ezt a technológiát nagyobb nyomtatókban is, és a bubble-jet technológiát használják a mai napig a márka imagePROGRAF (IPF) nyomtatóiban, amelyek 15 év alatt a piac meghatározó, piacvezető megoldásai lettek.
A szélesformátumú gépek értékesítése mellett továbbra is végeztem az íves nyomtatóink értékesítését is.
Egyébként jól példázza a fejlődésünk mértékét, hogy abban az időszakban a Canon Hungáriánál nagyjából negyvenen dolgoztunk – mára pedig százhúsz kollégával működünk!
▶ A szélesformátumú üzletág fontos momentuma volt a Canon – Océ egyesülés?
Ez így van. A két cég egyesülését 2010 tavaszán jelentették be, de a valós cégegyesítés 2012-re történt meg. Az Océ története egészen 1871-re nyúlik vissza. A nyomdaipar területére az 1920-as években léptek be. A cég saját technológiai fejlesztései mellett számos felvásárlást hajtott végre a piacon, melyeknek köszönhetően egyre fontosabb szerepet töltött be a szélesformátumú nyomtatás iparágában. Egyik kiemelkedő beruházásuk volt 2002-ben az Arizona nyomtatási technológiát feltaláló amerikai cég felvásárlása. Ebből fejlesztették ki az Océ Arizona síkágyas táblanyomtatót, amely sokáig az egyetlen volt a szélesformátumú piacon, amit érdemes volt megvásárolni, mert megfelelt a minőségi elvárásoknak.
A Canon Océ vállalat egyesítést követően ez a termékcsalád is bekerült a portfóliónkba, és én mindenképpen foglalkozni akartam az értékesítésével.
▶ Mondhatjuk, hogy az Océ termékei megújították a Canon szélesformátumú nyomdai termékportfólióját?
Igen. Korábban nem volt lézeres mérnöki nyomtatónk – ezen a területen az Océ termékek segítségével váltunk piacvezetővé. Az Arizona termékcsaládot pedig legjobban úgy jellemezhetem, hogy akkoriban nemes egyszerűséggel a legjobb táblanyomtatók voltak.
Én 2010-ben a szakmai tréningen ismertem meg ezt a gépcsaládot, majd a 2008-as gazdasági világválságot követően, az első valós beruházási évben, 2012-ben nagy áttörést és sikert értünk el, hiszen ebben az időszakban adtuk el magyarországi Arizona gépparkunk nagyjából 60%-át, amelyet leginkább az Arizona 318- as belépő modelljével értünk el! A kezdetekben nem feltétlenül a dekorációs piacot céloztuk meg, hanem azon nyomdai gyártókat, akik már ügyfeleink voltak a
digitális íves nyomtatási megoldásaink által. E megközelítés mögött az a filozófia állt, hogy szerintünk a nyomdaipar valójában a grafikus kommunikáció, amely magában foglal minden technológiát, és egy adott nyomda, dekor stúdió, kiadó, stb… cég döntése, hogy ezen technológiákból mindet alkalmazza vagy egy területre specializálódik.
Ebben az időszakban, 2013-ban lettem a Canon Hungária szélesformátumú nyomdaipari üzletágának vezetője, amely üzletág magában foglalja a vizesbázisú (kisteljesítményű elsősorban beltéri tekercses nyomtatókat A2-B0 méretig, toneres xerografikus elven működő szélesformátumú mérnöki nyomtatókat, az Arizona táblanyomtatókkal és a Colorado kültéri UV tekercses nyomtatókkal a display grafikai rendszereket és beletartozott a papír üzletág is.
▶ Milyen módon közelíti meg a sign grafikai iparágat a Canon?
Ami alapvetően a legfontosabb: nekünk ebben az iparágban nincsenek belépő szintű, hanem kizárólag termelési gépeink. Itt nem a nagy volumenű termelési szintekről van szó. Nyomdagépeink valójában azon cégek számára megfelelőek, amelyek profitábilis módon akarnak piacot építeni, és át akarnak lépni a termelési zónába.
Az Arizona gépeinkkel egyidőben lehet termelni és gyönyörű egyedi nyomatokat gyártani, a táblanyomtatás által egyszerűsíteni a teljes munkafolyamatot. A Colorado brand pedig egyértelműen egy új a korábbi tintarendszerek előnyeit kiaknázó termelő berendezés a szélesformátumú tekercses nyomtatás területén.
A Colorado termékcsaládot 3 éve azzal a céllal mutattuk be, hogy áthidaljuk a kisebb, 10-12 m2/óra termelési sebességű 164 cm széles tekercses nyomtatók, illetve a 120-250 ezer Eurós 3,2 méter széles termelési gépek közötti űrt, és megfelelő megoldást kínáljunk, köztes ár kategóriában egy olyan nyomtató formájában, amellyel probléma nélkül gyártható le 10.000- 50.000 m2-nyi, tökéletes minőségű nyomat évente. Mindezt egy jó konstrukcióban, remek szerviz-háttérrel megtámogatva, egy nagyon erős csomagot építettünk e termék köré. Természetesen tisztában voltunk vele, hogy nem mindenki számára alkalmas ez a nyomtató, hiszen a piac nagyon decentralizált, mert akár bevalljuk magunknak, akár nem, de valójában nincs szükség ennyi gyártó cégre hazánkban. És azt is bátran vállalom, hogy a Canon nyomdagépei soha nem voltak és nem lesznek Trabant ár-színvonalon, viszont cserébe kiváló minőséget, és megbízható szolgáltatási hátteret biztosítanak. Ezt a kiegyensúlyozott ár-érték arányt igazolja, hogy messze az Arizona nyomtatóból adtak el eddig a legtöbbet a világon ebben a szegmensben.
▶ Mit jelent pontosan ez a decentralizáció?
Ha csupán Ausztriát vizsgáljuk, amely népességét tekintve megegyezik hazánkkal – ott mindössze öt-hatszáz szélesformátumú nyomtatással foglalkozó cég működik, míg Magyarországon 3-4.000 ilyen jellegű vállalkozás van. Mindez azt jelenti, hogy rengeteg cég hazánkban éves szinten mindössze egy-kétezer négyzetmétert nyomtat.
Úgy gondolom, hogy a nyomdászat régóta nem annyira szexi, mint amennyire lehetne, hiszen csodálatos dolgokat hozhatunk létre általa, de fontos fejlődésen és belső tisztuláson kellene átmennie a közeljövőben a hazai piacnak a fenntarthatóság érdekében.
▶ Valójában milyen tényezők tartanak ennyi ideje téged a Canon-nál?
Alapvetően nyomdász vagyok, ezen a területen van komoly szaktudásom. Az itt végzett munkámnak sok értelmet ad a Canon vállalati filozófiája, a Kyosei – japán szó, melynek jelentése: „a közjó érdekét szem előtt tartva történő együttélés és közös munka” – ez egy olyan elv, amelyet a Canon összes alkalmazottja a magáénak vall. Ez hatja át a küldetésünket és az értékeinket, azt, ahogyan az emberekkel bánunk és az üzleti tevékenységünket végezzük.
Emellett fontos kiemelni, hogy a Canon vállalatcsoport a legstabilabb vállalat az elmúlt harminc évre visszatekintve ebben az iparágban, melynek legjobb példája, hogy a vállalat folyamatosan AAA vagy AAA+ hitelminősítéssel rendelkezik, hiszen soha nem vett fel hitelt, minden beruházását saját tőkéből finanszírozza. A vállalat emellett éves szinten stabilan 25 milliárd dolláros forgalmat produkál, mindannak ellenére, hogy a piacon folyamatos ár eróziót tapasztalunk. Ebben óriási szerepe van a vállalat vezérigazgatójának, az immár 85 éves Fujio Mitarai-nak, aki 1961 óta dolgozik a cégnél, és sokáig a Föld 33. legbefolyásosabb üzletembere volt.
▶ Hogy vélekedsz a jövőről?
A következő hónapokban újra elérhető lesz egy Európai Uniós pályázat, ami lehetőséget nyújt értékteremtő beruházások megvalósítására. Én abban bízom, hogy gazdasági kalkulációk alapján, tudatosan, piacot fejlesztve történjenek meg ezek a beszerzések, melynek alapján a vállalkozások kizárólag olyan termelő gépekbe ruháznak be, amelyre valóban szükségük van. A tudatos gépberuházásoknak köszönhetően ugyanis lehetne fejleszteni az iparágat, és egy etikusabb piaci környezetet kialakítani.
Bévárdi Szilárd, Sign&Display magazin