Egy üzlet forgalma számára kritikus fontosságú a célközönség figyelmének felkeltése – nemcsak online, hanem a valóságban is, hogy könnyen megtalálják az odavezető utat. Bár az e-kereskedelem egyre nagyobb méreteket ölt, nem szabad elfelejteni, hogy a nyomtatott médiaanyagok még mindig nagyon erős építőkövei a marketingmixnek: a virtuális és fizikai teret összekötve csalogatják a vásárlókat, ezáltal mindkét médiafelületet erősítik. Ha jól sikerülnek, nagyon hatékonyan közvetítik az „ahogy az Instagramon láttam” érzést.
A járvány időszakában megtapasztalhattuk, mennyire depresszív tud lenni egy utca, ahol végleg vagy akár csak ideiglenesen bezárt üzletek sorakoznak. A rossz érzés miatt az emberek ösztönösen kerülni kezdik a korábban vibráló tereket, és ha nem alkalmazunk jól eltalált nyomtatott reklámanyagokat, ez így is marad. Gazdasági értelemben persze értelemszerű, hogy az elsötétült boltok pusztasága káros, de az ott élő közösség kollektív tudatát ugyanúgy negatívan befolyásolja. Ahelyett, hogy cégtulajdonosként széttárnánk a kezünket, mondván: nem tehetünk semmit azért, hogy a boltok életre keljenek, inkább reklámfelületként kellene használnunk a közelünkben lévő élettelen kirakatokat.
Az egyik legegyszerűbb, mégis legnagyszerűbb példát a Burger King produkálta Hollandiában. Az ott működő lánc vezetői felismerték, hogy árt a forgalomnak, ha az egységeik közelében egymást érik a „kiadó üzlethelyiség” feliratok, hiszen ez a kihaltság érzetét kelti, holott a vendégek közösségi élményt is szeretnének a hamburger mellé. Az éttermek – mintegy életre keltve saját környezetüket – a megüresedett kirakatokon kezdtek el hirdetni, azt jelezve a járókelőknek, hogy merre találják a legközelebbi Burger Kinget.
A franchise ugyanezt a megoldást alkalmazta akkor is, amikor új üzlet nyitására készült: már idejekorán lefóliázta a helyiség kirakatát a legnépszerűbb szendvics képével és a „hamarosan” felirattal. Banális megoldásnak tűnhet, de éppen elég, és pont erre van szükség: értesíteni a törzsvendégeket arról, hogy hol lesz új étterem, és felhívni rá a potenciális vevők figyelmét, hogy itt rövidesen elérhetik a Burger Kinget. Egyszerű, mint tejfölös szósszal a hagymakarika – de nagyon finom!
Gábor János, Sign&Display
Forrás és fotó: Large Format Review