Akár személyre szabott dizájnról, akár rövid határidőkről, környezetvédelmi szempontokról vagy hatalmas színpalettáról legyen szó, a digitális textilnyomtatás komoly előnyt jelent belsőépítészeknek, lakberendezőknek is. Az enteriőr tervezése során a tapéta, a kárpitok, a párnák vagy a szőnyegek színvilága sokkal gyorsabban és pontosabban demonstrálható ezzel a technológiával – vallják a naprakész szakemberek.
A díjnyertes, manchesteri székhelyű Bobo1325 tervezőiroda vezetője, Beth Travers nem is lehetne elégedettebb. A dizájner saját bevallása szerint nem nagy barátja a szabályoknak, ezért a divat oldaláról kezdte el megközelíteni a szakmát. Mivel a divat nagyon gyorsan változik, és egy lakás belsejét nem lehet minden szezonban lecserélni, az állandósággal együtt kell elérnie, hogy a lakás mindig trendi legyen. Ennek, illetve a fenntarthatóságra vonatkozó elvárásnak aligha tudna megfelelni a digitális nyomtatás nélkül.
„Szeretek környezetbarát tintát, újrahasznosított anyagokat használni. Ezek a megoldások már ma fantasztikusak, pedig csak az út elején vagyunk ahhoz képest, ahol öt év múlva fogunk tartani.” Kihangsúlyozta: a rövid határidők ugyancsak a digitális nyomtatás mellett szólnak, hiszen a független szakembereknek nincs pénzük például arra, hogy berendeljenek ötszázat egy adott munkadarabból, csupán a piaci tesztek kedvéért.
Hasonló véleményen van a Fespa Design Award-díjas Freya Richmond is. „Imádom, hogy kismillió színt használhatok, és a textilnyomtatóból kigördülő termék ugyanúgy néz ki, ugyanolyan színekkel jelenik meg, mint a monitoron. Ráadásul mindez azzal a természetességgel történik, mint a papírnyomtatás egy hagyományos irodai gépen.”
Az ATADesignst vezető Annette Taylor-Anderson azt értékeli a legjobban, hogy a digitális nyomtatás nem ejti csapdába a régi, hagyományos alkotói megoldások szintjén. Persze tiszteli ezeket, viszont napjainkban már annyiféle színnel kell dolgoznia, hogy nem engedheti meg magának a kereteket, és a modern technológiával nem is kell ettől tartania.
A három szakemberben nemcsak a digitális textilnyomtatás iránti rajongás közös, hanem az is, hogy mindegyik online: webáruházban és Instagramon értékesítik kollekcióikat. Az e-kereskedelem felfutásával azt is elgondolkodtató irányvonalnak érzik, hogy maguk nyomtassák ki a termékeket, de ez hiába lenne költséghatékonyabb, ha hordozza a meghibásodás és bizonytalan időre szóló leállás kockázatát, ami egy folyamatosságot garantáló külső cég megbízásával nem rizikófaktor.
A tervezői digitális nyomtatás azért sem fog túl gyorsan terjedni, mert önállóan működtetve drága, és a szakma jelentős része nem is feltétlenül érti a működését, mondták a dizájnerek, hozzátéve: a kellő ismeretek megszerzésére nem szabad sajnálni az időt. Igenis utána kell olvasni, ki kell mozdulni, nyomdai partnerekkel, gyártókkal kell beszélgetni, vagy vásárokra járni, hiszen a szakmabeliek tanulmányai óta eltelt években nagyon megváltoztak, és kirobbanó tempóban fejlődnek a technikai lehetőségek.
Gábor János, Sign&Display
Forrás és fotó: Digital Printer