Az okos bevásárlókocsi begurul a jövőbe

Egyre több fejlett technológia mutatkozik be a szupermarketekben. Az önkiszolgáló pénztárak, az elektronikus címkék és a virtuális útbaigazítás ma már a legtöbb nagyobb áruházban megtalálható. A vásárlói élmény azon­ban nem a polcnál vagy a kasszánál kezdődik, hanem sokkal korábban, a bevásárlókosaraknál és -kocsiknál. Ezek az eszközök sokkal többet jelenthetnek a jövőben, mint amit jelenleg – írja cikkében az iXtenso retail trends.

A bevásárlókocsik alig jelentenek ma többet, mint szükségszerű eszközöket, amelyekkel a nagyszámú termékek eljuttathatók a polcoktól a kasszáig. Alapve­tően egy négy keréken guruló műanyag vagy fémkosár elegendő a feladat elvégzéséhez. Ha csupán szállítóbe­rendezésként tekintünk rá, teljes mértékben megállja a helyét ez az állítás.

BEVÁSÁRLÓKOCSI MINT SOKOLDALÚ SEGÍTŐPARTNER

A bevásárlókocsik viszont tovább fejlődnek. Az innova­tív vállalatoknak köszönhetően ezen eszközök sokkal több funkcióval is rendelkezhetnek, s nem csupán egy szállítóalkalmatosságként működhetnek. Az e mögött álló ötlet az, hogy aki nagyobb mennyiséget vásárol például a heti beszerzések során vagy egy eseményre való felkészüléskor, az bevásárlókocsi nélkül nem tud­ja megtenni. Miért ne lehetne ezt a nélkülözhetetlen eszközt úgy felszerelni, hogy időt és energiát takarítsa­nak meg a vásárlók?

Az intelligens bevásárlókocsik jelentik a megoldást. A düsseldorfi EuroCIS-en vált nyilvánvalóvá, hogy az alapkoncepciók milyen irányba fejlődnek. A bevásár­lókocsik előre gondolkodnak, és biztosítják, hogy a vá­sárlók időt takarítsanak meg például a pénztárnál való ácsorgás, a mérlegelés kihagyásával.

Ezek a rendszerek a kiskereskedők számára is egyér­telmű előnyökkel járnak. Amikor a vásárlók az intelli­gens bevásárlókocsikat használják, átveszik tőlük az áruval kapcsolatos feladatokat, azaz a termékek beol­vasását, mérlegelését, a fizetést a pénztárnál. A boltok alkalmazottai ezáltal felszabadulhatnak, és más fel­adatokra koncentrálhatnak. A fejlesztő vállalatok egy része már a termékbiztonságra és a lopások megelő­zésére is gondolt.

KÜLÖNBÖZŐ MEGKÖZELÍTÉSEK

Útmutatás a vevők számára. A nagy szupermarketek­ben könnyen eltévedhet az ember az ismeretlen sorok között. Ezért a modern bevásárlókocsik egy részét virtu­ális térképpel látták el.

A leghatékonyabb útvonal. A bevásárlólista megadá­sával a kocsik megmutathatják, hogy melyik a leghaté­konyabb út az adott termék felé.

Termékinformációk. A csomagoláson számos infor­máció megtalálható a termékről, azonban sokszor a betűk túl aprók. A bevásárlókocsik képesek lehetnek nagyobb méretben ezek megjelenítésére.

Gyors mérlegelés. A modern bevásárlókocsik rendel­keznek mérőegységekkel, amelyek a termékek tömegét már a kosárba kerülés előtt megállapítják.

Fizetés. A technológiának köszönhetően a bevásárlóko­csi önkiszolgáló pénztár szerepét is betöltheti.

Reklámok. A bevásárlókocsikon elhelyezett képernyő­kön az útmutató és a termékinformáció mellett helyet kaphatnak az aktuális leárazások is.

Némethi Botond, Sign&Display magazin