A legutóbbi, 2017-ben megrendezett EuroShop vásár óta eltelt relatív rövid időn belül rengeteget változott a kiskereskedelmi iparág. Bárhol, ahová csak nézünk, a technológiai megoldások alakítják át annak módját, hogy a vásárlók miként lépnek kapcsolatba a márkákkal. A 2020. február 16-20. között megrendezésre kerülő EuroShop-on az összesen 2300 kiállítóból 550 olyan lesz, amelyek a kiskereskedelmi technológia változásait termékeiken keresztül szemlélteti. Cikkünkben röviden összefoglaltunk néhány csúcstechnológiai példát, amelyeket már kínálnak a vásárlók számára.
A spanyol divatmárka – a Zara már bevezette üzleteiben az önkiszolgáló kasszákat és az RFID-val ellátott interaktív tükröket. A Nike az ’Innováció Háza 000’ nevezett New York-i üzletében helyi adatokat felhasználva, a helyi közösség igényei szerint tölti újra üzletének polcait. Az SK-II kozmetikai márka tokiói, sanghaji és szingapúri üzleteibe látogató vásárlók megtapasztalhatják a kozmetikai tanácsadás következő generációját, egy „varázs szkennelő” segítségével, amely mesterséges intelligenciára alapozva elemzi a bőrt, megállapítja annak korát és személyre szabott termék ajánlást biztosít – mindezt úgy, hogy a vásárló mindössze 3 percnyi időtartamot ül egy tükör előtt. De léteznek már olyan kávézók, ahol robot baristák szolgálják fel az italokat a San Francisco-i Café X, és a sanghaji Ratio üzleteiben. És hát természetesen ott van az Amazon Go, ahol a vásárlók csak összeszedik a termékeket, és kisétálnak az érzékelő kapun – a fizetés pedig automatikusan megtörténik egy applikáción keresztül.
In-store technológiák: Itt a cselekvés ideje?
2018-ban a Hitachi Consulting megjelentetett egy tanulmányt 2.000 brit vásárló részvételével, melynek eredménye volt, hogy a 24–35 éves válaszadóknak több mint kétharmada vásárolna szívesen olyan üzletben, amely alkalmaz innovatív technológiákat. A felmérés kimutatta továbbá, hogy a technológiai újítások miatt a vásárlási szokások megváltoztatására egyre kevésbé hajlandóak az emberek koruk előre haladtával.
„A felmérés eredménye egyértelmű: azon kiskereskedelmi technológiák, mint a digital signage, és a valós idejű készletkezelési rendszerek közvetlen hatást gyakorolnak arra, hol vásárolnak a jövő vevői.” – mondta a Hitachi Consulting kiskereskedelmi szakértője, Pierson Broome, majd hozzátette – „Egyre több kiskereskedő kísérletezik innovatív technológiákkal, és azok, amelyek a legjobb formáját találják meg annak, miként növelhetik a vásárlói élményt, jó eséllyel képesek lesznek kiszolgálni a fiatal vevői generáció növekvő igényeit.”
Kassza nélküli vásárlás
2018 kezdetén az online óriás Amazon került az újságok címlapjára azzal, hogy megnyitotta első Amazon Go – kassza nélküli kényelmi boltját az Egyesült-Államokban. A kassza nélküli vásárlási élmény olyan technológiákat használ, mint a számítógépes víziók, a szenzor fúziót, és a deep learninget (mélytanulást) arra a célra, hogy felismerjék, ha levettek vagy visszatettek a polcra, és azok virtuális bevásárlókocsiban való nyomon követésére. Az Amazon Go applikáció használatával a vásárlók képesek válogatni a termékek között, vásárolni, majd elhagyni az üzletet sorban állás és a kasszánál való fizetés nélkül.
Azóta világszerte egyre több kereskedő próbálja ki a kassza nélküli üzleteket, és próbál erőfeszítést tenni arra, hogy a vásárlói élmény gyorsabb és kényelmesebb legyen. A brit szupermarket lánc, a Tesco jelentések szerint olyan technológiát fejleszt az izraeli startup Trigo Vision-nal, amely automatikusan terheli a vevőket vásárlásuk értékével, a sportruházati forgalmazó Decathlon pedig a MishiPay mobil self checkout megoldását alkalmazza összes hollandiai áruházában. A Decathlon Scan & Go technológiájával a vásárlók képesek beszkennelni és fizetni a kiválasztott termékekért okostelefonjuk használatával, amely automatikusan érvényteleníti az RFID biztonsági címkét, így szabadon elhagyhatják az áruházat anélkül, hogy a kasszánál sorba kellene állniuk.
Mobil applikációk
A Nike szintén működtet már kassza nélküli fizetéssel áruházat, melyben a márka erre a célra kifejlesztett Nike App-jával lehet fizetni. A gyorsfizetés funkció mellett az applikáción keresztül elérhető a Nike Scan funkció is, amellyel egy Nike áruház próbababáján általunk látott kollekció darabjait kereshetjük meg és foglalhatjuk le a hozzánk legközelebb eső Nike áruházban. Mindezen szolgáltatások a Nike stratégiájának részei annak érdekében, hogy jobb vásárlói élményt kínáljanak a technológia és a valós vásárlás közötti űr áthidalásával. „Függetlenül attól, hogy Ön milyen bolton belüli élményre vágyik, a Nike App annál sokkal több tapasztalati lehetőséget kínál okos eszköze révén.” – nyilatkozta a Nike.
Az EuroShop 2020 kiállítás látogatói megismerkedhetnek a legújabb trendekkel, ötletekkel és innovációkkal a kiskereskedelem területén, a kiterjesztett valóságtól (augmented reality) a mesterséges intelligencián át a mobilfizetési eszközökig és a felhő alapú szolgáltatásokig.
Az EuroShop 2020 16 kiállítás csarnok összesen 127000 m2 felületét foglalja majd el, és február 16-20. között lesz nyitva, naponta 10.00-től 18.00 óráig. A napijegy a helyszínen 80 Euróba (internetes elővásárlással 60 Euróba), a kétnapos jegy 120 Euróba (elővásárlással 100 Euróba), a rendezvény teljes időtartamára érvényes jegy 180 Euróba (elővásárlással 150 Euróba) kerül. A belépő jegyekkel ingyenesen vehetők igénybe a VRR (Verkehrsverbund-Rhein-Ruhr) tömegközlekedési eszközei a vásárra és onnan visszautazásra.
Érdemes meglátogatni az EuroShop online magazinját, ahol híreket, interjúkat, riportokat, technikai jellegű cikkeket, tanulmányokat, fotó- és video galériákat találhatunk a nemzetközi kiskereskedelmi szektorról a mag. euroshop.de weboldalon.
Sign