A legendás brit autógyár limitált szériás Callum Vanquish 25 típusának újabb R-Reforged sorozata lesz az első olyan személyre szabott autó, amelyet részben már a MakerBot „Method X 3D” nyomtatójával terveznek és gyártanak, írja a Robotics & Automation News.
A Stratasys leányvállalataként alapított MakerBot a Callum termékdizájn és tervező cég gyárába telepített egy Method 3D nyomtatót, amellyel működő prototípusokat, szerszámokat, illetve autóelemeket készítenek, leginkább olyan nagy luxusautó-márkák számára, mint az Aston Martin. Érdekességképpen: hozzájuk, illetve a Callumot alapító tervezőhöz, Ian Callumhoz kötődik a 2019-es Jaguar I-Pace is, ami az Év Autója lett. A formatervező főleg a természetből, a művészetekből, illetve a zenéből merít ihletet, és olyan csúcskategóriás autók kerülnek ki a kezei közül, amelyek nemcsak alkalmazkodnak a vevő életstílusához, hanem ötvözik is az élvonalbeli dizájnt a funkcionalitással. A cél eléréséhez az angliai Warwickban található 2.800 négyzetméteres üzemben szinte mindenféle gyártástechnológia megtalálható, a bőrkárpitokat készítő kézműves részlegtől a fent említett 3D nyomtatóig.
A Method X három fontos területet szolgál ki az üzemben: a működő prototípusok tesztelését, a limitált gyártáshoz szükséges elemek és mérőeszközök készítését, illetve a személyre szabott, kis példányszámú alkatrészek nyomtatását. Adam Donfrancesco technikai igazgató elmondása szerint „ahogy az első projektek eljutottak a gyártási szakaszba, a mérnökcsapat egyre több additív megoldásra vágyott, és ezeket a Method X minden gond nélkül kivitelezte”. A technológiával nemcsak a funkcionális, valódi tesztelés vált lehetségessé, hanem az is, hogy optimalizálják azoknak az alkatrészeknek a gyártását, amelyeket korábban a szilárdságra, a felületre és a méretre vonatkozó magas elvárások miatt nem tudtak 3D nyomtatással előállítani. Az új módszer egyrészt kiváló minőségű termékeket produkál, másrészt időt és pénzt takarít meg az üzemnek, fűzte hozzá, példaként kiemelve, hogy korábban akadtak olyan elemek, amelyeken a hagyományos módszerekkel hetekig kellett dolgozni, míg a Method X-szel akár néhány óra alatt előállíthatók. A Callum a rendszer segítségével már jóval kevésbé szorul rá a beszállítókra, rövidíteni tudja a járművek gyártási idejét, és az egyedi dizájnötleteket is gyorsan tudja reprodukálni.
A vállalat első, hivatalosan is közölt projektje az Aston Martin Callum Vanquish 25, a R-Reforged kétezres évekbeli klasszikusa, amelyet most újraterveznek. Az eredeti GT-hez képest kb. 350 változtatást hajtanak végre rajta, és az a cél, hogy egy „praktikusabb és még jellegzetesebb” típust alkossanak. Ahogy a nevében is benne van, ebből a sportkocsiból mindössze 25 darabot épít a warwicki üzem, és számtalan 3D nyomtatással készült alkatrészt használnak majd hozzájuk. A MakerBot 3D nyomtatóját persze nemcsak néhány luxusautóhoz rendelték, hiszen a cél az ipari szintű additív megoldások elérése volt, és azt szeretnék, ha más tervezési vagy gyártási feladatokat is kivitelezhetnének vele, házon belül.
A sokrétű felhasználást a Method X kiváló tulajdonságai teszik lehetővé: a gép zárt fűtőkamrával rendelkezik, és fejlett, ipari minőségű anyagokkal képes dolgozni. E kiváló kombináció elképesztően pontos felületeket és méreteket, valamint tartósságot eredményez, még a legösszetettebb alkatrészek esetén is.
Az cikk a NEW technology magazinban jelent meg.