Miközben az óév vége a hanyatlás utáni nagy rekorddöntésektől volt hangos, és 2022-re még kiugróbb növekedést jósol a szakma a kültéri hirdetéseknek (OOH), a SignLink összeszedett néhány kimagasló adventi kampányt, amelyekkel jól illusztrálható, mekkorát fordult a világ. A kreativitás mellett egyébként anyagilag is – erről több lejjebb…
A signipar számára is csúcsidőszaknak számító karácsonyi időszakra azért érdemes visszatekinteni, mert ilyenkor tényleg elszabadul a kreativitás – és ez a leggyakrabban jó hír. Az ünnepi témák kitalálása egyszerre könnyű és idegtépő, mivel rengeteg hasonló hangulatú hirdetés közül kell kitűnni. Jó látni, hogy ezt milyen finoman izgalmas, látványos vagy szívbe markoló ötletekkel oldják meg, például az angol kollégák.
Az edinburgh-i Baillie Signs nagyon hálás feladatot kapott azzal, hogy a helyi karácsonyi vásár területét, a korcsolyapályát és a Királyi Botanikus Kertet dekorálhatta. Hatalmas kihívás, de csodás lehetőség is az, ha sokféle anyaggal dolgozva öltöztethetünk ünnepi köntösbe egy egész városrészt.
Nemkülönben remek ötlet a Facebook – bocsánat, Meta – részéről a The Good Ideas Shop kezdeményezés, ami felkarolja a nagy kékségben megjelenő kisvállalkozások nagy ötleteit. Azok, akik saját üzletükről fotót osztanak meg a #DeserveToBeFound hashtaggel, bekerülhetnek a cég programjába, és a hirdetésük üresen maradt kirakatokon tűnhet fel, a közösségi óriás által finanszírozott felületeken – Angliában például Newport, Aberdeen vagy Bournemouth utcáin. Hasonlóan látványos, de technikailag nagyon eltérő ötlettel állt elő a Costa Coffee: háromdimenziós óriáspoharuk az ajándékbontogatás örömével fűzte össze a forró ital kortyolgatását.
A szavunk elakadt ugyanakkor az EnChroma karácsonyi hirdetésétől. A színvakoknak készült szemüvegek forgalmazója piros alapon barna rénszarvasfejekkel mutatott rá, hogy „ötből egy barátod nem látja” Rudolfot és társait – ezért máris érdemes ajándékba adni a színes látás képességét.
Az áradó kreativitás kettős szerepet töltött be 2021 végén: egyrészt megteremtette az ünnepi hangulatot, amire régóta szomjaztak a bezártságtól lehangolt emberek, másrészt vissza kellett őket csábítani az utcára, hogy ne egy kijelzőn kopogtatva intézzék el az ajándékvásárlást. A hatás nem maradt el: az év vége, benne a Halloween, a Black Friday, a Cyber Monday meg persze a karácsony rendesen felpörgette az utolsó negyedéves bevételeket – nyilatkozta a Talon Outdoor marketingigazgatója. Lisa Portman az AA/WARC piackutató szövetség számításaira hivatkozva közölte: októbertől decemberig 7,9 milliárd fontos (kb. 3360 milliárd forintos) forgalmat bonyolított az ágazat, ami abszolút rekord a szigetországban.
A britek példája jól mutatja, hogy mennyire kifizetődőek a nagy ötletek, és ez nemcsak a csúcsidőszak elszámolásánál mutatkozik meg, hanem az idei prognózisok számaiban is. Portman úgy kalkulál, hogy az OOH-piac idén folytatja menetelését, és kb. 27,7 százalékos forgalomnövekedéssel fogja visszaszerezni a COVID miatt kiesett bevételeket.
Gábor János, Sign&Display