FESPA – HP: Élenjáró a nyomtatási technológiák fejlesztésében

A fenntarthatóságról rendkívül sok helyen lehet olvasni, de nem véletlenül, hiszen a világ egyik legfontosabb kérdésére ad választ. A HP célja pedig nem kevesebb, mint hogy a világ legfenntarthatóbb technológiai vállalata legyen, ennek érdekében pedig határozott lépéseket tesz az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. E cégfilozófia mellett a társaság kiemelkedő teljesítményt nyújt a nyomtatási innovációk terén is. A FESPA – European Sign Expo kiállításon Noëlle Peutat, a HP fenntarthatósági stratégiáért felelős vezetője és Stephan Kurz, a vállalat közép-európai értékesítési vezetője beszélt a Sign&Display magazinnak többek között az aktualitásokról és a legfrissebb fejlesztésekről.

Minden tevékenységnek van valamilyen hatása. A HP küldetése az, hogy lecsökkentse ezt a teljes értékláncában. Az éghajlatvédelmi intézkedési céljai között szerepel, hogy 2040-re zéró kibocsátást ér el üvegházhatású gázok esetében.

A fenntarthatóság több mint 80 éve a DNS-ébe kódolva

„A fenntarthatóság szinte a kezdetek óta, tehát több mint 80 éve képezi a HP filozófiájának a szerves részét” – mondja Noëlle Peutat. „Jelenleg az a célunk, hogy 2030-ra a legfenntarthatóbb és legigazságosabb technológiai vállalat legyünk. E célkitűzés három alappilléren nyugszik: éghajlatváltozás elleni fellépés – ami tartalmazza a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését, a körforgásos gazdálkodást és az erdőpozitivitást –, emberi jogok és digitális méltányosság. Szeretnénk, ha mindenki számára hozzáférhető lenne a technológia, valamint jobb egészségügyi ellátásban és oktatásban részesülhessenek a rászorulók. De a nyomtatási üzletágunk esetében legfőképpen az éghajlatváltozással szembeni fellépésre összpontosít. Ez azért is fontos, mert e szegmensben rengeteg hulladék keletkezik, illetve sokan gondolják úgy, hogy a nyomtatás az erdők pusztulását jelenti. A HP az ügyfeleit ösztönzi arra, hogy FSC emblémával ellátott papírtermékeket használjon a nyomtatása során, ám sokszor ez nem teljesül. Arra törekszünk, hogy többet adjunk vissza, mint amennyit elveszünk, ezért együttműködést folytatunk a WWF-fel és más társaságokkal, hogy egzakt módon megállapíthassuk, mennyi papír megy át a gépeinken, s ebből mennyi az, ami nem fenntartható forrásból származik. Az erdőpozitivitás azt jelenti, hogy a felhasznált természeti erőforrást nemcsak kiegyenlítjük, hanem pozitív irányba fordítjuk, azaz többet teszünk bele, mint amennyit elveszünk.”

A HP élenjáró a latextechnológia fejlesztésében, amely a környezetvédelmi szempontok teljes spektrumára koncentrál, és számos tanúsítvánnyal rendelkezik a festék összetételétől kezdve a beltéri levegőminőségen keresztül az életciklusra vonatkozó szempontokig. Összességében az ilyen eljárással készült termékek környezetbarátnak minősülnek. A reklámdekorációval foglalkozó gyártócégek a HP latextechnológiával felvértezve gyakorlatilag bármilyen hordozóra nyomtathatnak, ezáltal kiszolgálhatják a széleskörű igényeket, többek között a járműdekorációhoz, matricákhoz, plakátokhoz készíthetnek kreatív anyagokat kiemelkedően magas minőségben.

„Immár 15 éve annak, hogy bemutattuk a latex nyomtatási technológiánkat” – folytatja Noëlle Peutat. „Többek között azzal a célzattal fejlesztettünk ebben az irányban, hogy egy fenntarthatóbb megoldást nyújthassunk a partnereinknek, ami az egészségre nem káros. Ennek köszönhetően a nyomdában dolgozó szakemberek számára is biztonságos munkakörnyezetet biztosítunk, valamint a felhelyezett nyomatokkal érintkező személyek sincsenek káros anyagoknak kitéve. Most pedig teszünk még egy lépést, ugyanis a 700-as és 800-as szériák 20 százalékban újrahasznosított műanyagból állnak. A festéktartó tartályok továbbra is kartonból lesznek, de a címkét eltávolítjuk róluk. Ezek belseje műanyag, amely szintén újrahasznosítható.”

15 éve történelmet ír

„15 éve a HP volt az első, ami először vezette be a vízbázisú festéket használó nyomtatóját” – folytatja Stephan Kurz. „A kezdeti sikereken és a piac pozitív visszajelzésén felbuzdulva egyre több fejlesztést mutattunk be ezen a területen. Óriási potenciált rejtett magában ez a szegmens, ugyanis akkoriban sokan keresték az eco-solvent megoldások alternatíváját, illetve az UV technológia még nem volt annyira lenyűgöző. Emiatt számos reklámdekoráció-gyártó ruházott be a latex eljárásba, s az ügyfeleink kreativitásából értettük meg mi is, hogy mennyi lehetőséget rejt magában ez a nyomtatási technológia. Az első lépések megtételekor inkább szólt arról a fejlesztés, hogy kültéri megoldásokhoz nyújtsunk környezetbarát és tartós megoldást.”

A latextechnológia számos területen használható, ami megalapozza a népszerűségét. Többek között egyedi tapéták, vásznak nyomtatására is alkalmas olyan részletességgel, hogy különleges megjelenést biztosít a nyomatoknak. Ezzel az eljárással olyan nyomatok gyárthatók, amilyen más technológiával nem. A HP a 15 év leforgása alatt rendkívül szélesre bővítette a kínálatát, megtalálhatók a különböző metódusok, azaz nyomtatás és vágás, síkágyas nyomtatás, szuperszéles formátumú nyomtatás.

„Azon dolgozunk, hogy a munkasebességet növeljük, ugyanis azáltal termelékenyebbé, ezáltal költséghatékonyabbá válnak a partnereink. Emellett a nyomtatóink egyszerűen kezelhetők, de az edukációra is nagy hangsúlyt fektetünk, hogy a felhasználók könnyen lépést tarthassanak az újdonságokkal” – összegzi Stephan Kurz, majd hozzáteszi: „A latextechnológia területén megfigyelhető egyfajta evolúció, ugyanis az első modellek esetében még mintegy 100 Celsius-fok hőmennyiségre volt szükség, amit mostanra redukáltunk közel 40 százalékkal, ezáltal áramot takarítanak meg a felhasználók és többfajta anyagra dolgozhatnak a nyomtatókon.”

Magyarországon elérhetők a HP legújabb nyomtatói, amelyek megtalálhatók a Fortuna Digital kínálatában.

Némethi Botond, Sign&Display magazin