A H&M a járvány miatt bezárt boltokra és az e-kereskedelem folyamatos növekedésére reagálva fejleszti a H&Mbeyondot, ami tulajdonképpen egy virtuális próbafülke, benne a vásárló személyes avatárjával. A digitális karakter „öltöztetésével” lehetőség nyílik arra, amire eddig még soha: úgy próbálhatjuk fel, majd vásárolhatjuk meg a termékeket, hogy fizikailag nem kell jelen lennünk az üzletben. A vásárlói élmény fejlesztésével sikerült újragondolni a webshop fogalmát, magyarázta az iXtensonak a H&M LAB igazgatója.
Oliver Lange szerint már ma is sokkal összetettebb az online vásárlás valósága, mint amit a hagyományos értelemben gondolunk róla, hiszen a vevők mobileszközökön, közösségi médiában, hangasszisztensek igénybevételével is vásárolnak. A kapcsolatok exponenciális növekedése egyre több utat nyit a már meglévő és új ügyfelek felé. Ebben kulcsszerepet játszik a technológia, amivel mind innovatívabb termékeket és szolgáltatásokat lehet kínálni. A H&M LAB modern eszközökkel figyeli a piacot, hogy egészen korai szakaszban észrevegye az újonnan megjelenő vásárlói szokásokat, amelyekre kreatív technológiai megoldásokkal reagálhat.
A cégvezető szerint a vevők viselkedése dinamikusan változik, ám nem akartak abba a csapdába esni, hogy már létező technológiai keretek közé akarják terelni az igényeket – ezért döntöttek a mesterséges intelligencia alkalmazása és a digitális avatár kidolgozása mellett. A szándék persze kevés, ha nem találják az igazi hozzáadott értéket, így már a fejlesztés kezdeti szakaszában is a virtuális vásárlás iránt támasztott új elvárásokra koncentráltak.
A munkára a berlini NeXR startupot kérték fel. A cég szakemberei H&M-boltokat járva kerestek vállalkozó szellemű vevőket, hogy beszkenneljék a testalkatukat, majd arról digitális ikertestvért készítsenek, és alkalmassá tegyék a virtuális ruhapróbára. A személyre szabott avatárok sokszorozódását persze nem egyszerű kiszolgálni, ezért felhőalapú szolgáltatást kell az alkalmazás mögé tenni. Jelenleg ezen dolgoznak: a divatmárka gyártósorairól érkező adatokból összeáll a ruhadarabok digitális mása is, és „felpróbálható” módon jelenik meg a H&Mbeyond felületén.
A további fejlesztésekhez megfigyelik, hogy az applikáció milyen hatást gyakorol a vásárlási szokásokra. A legfontosabb az lenne, hogy a vevők az avatárjuk segítségével könnyen és megbízható módon rátaláljanak a saját stílusukra (persze a megfelelő méretben), és ehhez ne kelljen elvergődni a legközelebbi H&M-be, ha például járványveszély van, vagy egyszerűen nem akarunk, esetleg nincs időnk utazni csupán egy nadrág és egy ing miatt.
„Hiszünk abban, hogy a virtuális ruhapróbával egybekötött virtuális vásárlás értékes találmánynak bizonyul, és kellő mértékben felszabadítja a vevőket – lokáció vagy idő szempontjából”, mondta bizakodva Lange. Hozzáfűzte: a H&Mbeyond nyilván a divatkövető vásárlók számára is hasznos lesz, hiszen a digitális avatárjuk segítségével bárhol, bármikor felpróbálhatják a legújabb kollekciók darabjait.
A divatmárka építése szempontjából szintén nagyon előremutató lehet az alkalmazás, hiszen az e-kereskedelemben egyre izmosabb szerepet kap az előrendelés és a rendelésszám szerinti, tényleges mennyiségű gyártás. Ez nemcsak sokkal fenntarthatóbb, környezettudatosabb és költséghatékonyabb áruforgalmat idéz elő, hanem világosan rámutat egy-egy termék relevanciájára, magyarán sokkal gyorsabban lehet majd igazodni a változó irányzatokhoz. Az már csak hab a tortán, hogy a H&Mbeyond kiküszöböli az online vásárolt termékeket övező bizalmatlanságot, és csökkenti a visszaküldések számát: lévén, hogy egy vevő még ma sem lehet száz százalékig biztos abban, hogy a megrendelt áru illik hozzá, sokat számít, ha a róla mintázott avatárral választhatja ki, hiszen nagyobb arányban lesz elégedett a házhozszállítással, a termékkel, a forgalmazóval és a gyártóval is.
Gábor János, Sign&Display