Az őslény mintegy 12 méter hosszú és öt méter magas, tűpontos vázát (benne legalább 300 különböző csonttal) a Japán Dinoszaurusz Múzeum számára nyomtatták ki, egy dániai természettudományi intézetben. A munkára a Builder 3D Printers Extreme Pro 1500-as gépeit fogták be, és innentől már elég gyorsan haladtak – viszont a projekt előkészületei közel egy évet vettek igénybe.
A világszámnak is beillő replika története 2013-ig nyúlik vissza – mutat rá a gyártó cég riportja. Az Egyesült Államokban, Montana állam egyik gazdag lelőhelyén ebben az évben bukkantak rá egy csaknem hiánytalan T. Rex maradványaira, és a példány néhány csontját eleve additív gyártással kellett pótolni, hogy kiállításra is alkalmas legyen. A 2016 óta Dániában látható leletről senki meg nem mondaná, hogy a jobb bokacsontja, néhány karma, illetve részben az állkapcsa mesterséges anyagokból, 3D nyomtatással készült.
Mivel a Builder berendezéseinek köszönhetően kifogástalan felépítésű attrakciót sikerült alkotni, a japán muzeológusok fantáziája is beindult: tudván, hogy dán kollégáik rendelkeznek 3D szkennelő és nyomtató laboratóriummal, megkérték őket, legyenek olyan jók, és készítsék el a náluk látható sárkánygyík vázának másolatát. Egy ekkora lelet hamar az adott kiállítótér ikonikus darabjává válik, ezért az ázsiai replikát eltérő pozícióra, támadóállásra tervezték, hogy egy kicsit vadabb látványt nyújtson. Jól sikerült!
Egyébként nem lettünk volna az európai tudósok helyében, hiszen egy több mint 65 millió éves csontvázat kellett sérülés nélkül darabokra szedniük, hogy aztán egyenként beszkenneljék, majd eredeti méretben kinyomtassák a több száz csont pontos másolatát. Az extrém méretű koponyát például nem is sikerült egyben megalkotni, ezért több részletben gyártották le, majd állították össze. Mondjuk, éppen volt rá idejük, hiszen a múzeum nemrég nagyszabású felújításon esett át, így mindenképpen le kellett volna bontaniuk a csontvázat, és ha már így adódott, teljesítették a japánok kérését.
A múzeum két saját tulajdonú Builder Extreme 1500 PRO-val kivitelezte a feladatot: a 3D nyomtatók rendkívül részletes felbontásban, 0,3 milliméteres rétegekből, hatszázalékos térkitöltéssel alkották meg a modellt. A munkához egy nagyon erős, politejsav bázisú filamentet, a PRO1-et használták, majd minden egyes darabot kézzel festettek le, ügyelve rá, hogy még színeiben is tökéletes mása legyen az eredeti példánynak.
Gábor János, Sign&Display