A lakberendezési piac globális értéke 664 milliárd Dollár. Ez a piac korábban egy jól megalapozott, analóg szolgáltatási lánc szerint működött, amely a szöveteket számos termékkörben közvetlenül a vásárlók számára juttatta el. Ezt a szolgáltatási láncot most megtörték a digitális nyomtatási technológiák, amelyek mind a szolgáltatók, mind a kereskedők számára eddig példátlan lehetőségeket kínálnak.
A lakberendezési dekorációs piac rengeteg terméket foglal magába – bútorokat, drapériákat, függönyöket, ágyneműket, tapétákat, szőnyegeket – és a lista szinte végtelen (éppúgy, mint a kinyomtatott termékek mennyisége) – de egyúttal minden egyes termékszektornak megvan a maga kis mikor-környezete. Minden szektor megfogalmazta a maga elvárásait a tervezést és termék specifikációkat illetően, több ezer szabványba és szabályozásba foglalva mindezeket.
A piac mindeközben szemtanúja az egyedi design-oknak köszönhető termelési mennyiség csökkenésének, és a különféle egyedi design iránt növekvő egyedi igényeknek is. Az egyik első szektor, amely felismerte és megragadta ezen változások által kínált lehetőségeket a Poliészter szektor volt, kifejezetten a lakberendezési szövetek területén. Azon gyártók közül, akik eredetileg analóg technológiát használtak, rengetegen álltak át digitális szublimációs nyomtatásra a gyártási sebesség megnövelése, illetve a könnyen variálható design érdekében. Az aktuális dekorációt így transzfer papírra nyomtatják és nem közvetlenül a szövetre, így lehetővé teszik az igény szerinti nyomtatást.
Fontos lépés ez mind a vásárló, mind pedig a kereskedő számára annak érdekében, hogy ellenőrzés alatt tudják tartani a gyártási költségeket. A cégek jelenleg a transzfer papírokat a világ minden pontjáról szerzik be és arra törekszenek, hogy minden gyártóegységüknél tartsanak készleten, és a megrendelt textíliákat csak a megrendelés alapján nyomtatják meg. Ugyanez tapasztalható a divatiparban: a gyártást annak helyén kontrollálják, ezáltal gyors szállítást tudnak garantálni, így elkerülhetik annak hátrányát, hogy rengeteg előre nyomtatott szövetet tartsanak készleten. Ez a módszer hatékony beszállítási útvonalat garantál és óriási forgalmat produkál a transzfer nyomtatók számára világszerte.
Ahogy a beltéri dekorációs anyagok nyomtatásának piaca minden termékkategória terén a személyre szabott áruk felé halad (amely egyébként a divat ipar hatásának tekinthető) úgy a vállalkozások számára egyre fontosabbá válik, hogy megtalálják a lehető leghatékonyabb nyomtatási módszereket. A lakberendezési dekorációs anyagok iparága sok tekintetben ugyanazon kihívásokkal szembesül, mint a divat ipar, és a gyártó cégeknek – legyen szó kis vagy nagy vállalatokról – fenntartható módon kell gyártaniuk termékeiket.
A digitális textilnyomtatási technológiák nem csupán fenntartható gyártást kínálnak, de hihetetlenül rugalmasak is. Az igény szerint történő nyomtatás új világában, a digitális technológiákat alkalmazó lakberendezési dekorációs iparág tiszta, hatékony, és innovatív szektorrá válik, amely összhangban van megrendelőinek szokásaival és a növekedés lehetőségét kínálja az új technológiák számára.
A nyomtatás számára oly sok alkalmazási lehetőségével, a lakberendezési dekorációs termékek piaca számára hosszú időbe telt, hogy kihasználja a digitális nyomtatási technológia előnyeit – pláne a divat iparhoz mérten. Ahogy azonban egyre jobban teret nyernek az egyedi tervezésű dekorációs termékek, a textil gyártóknak is úgy kell megváltoztatni üzleti modelljüket. A Heimtextil kiállítás volt a lakberendezési dekorációs iparág Mekkája sok-sok éven át. Ez a kiállítás ugyanis fixen szerepel a tervezők, gyártók és viszonteladók naptárában egyaránt és összehozza a dekorációs iparág szereplőit évente egy alkalommal a frankfurti vásárközpontban. Mivel ez az iparág folyamatos változásban van, ezért kiemelten fontos, hogy minden szereplője tájékozott legyen az új technológiákat illetően. Az ezredfordulón született vásárlók fenntartható életstílust keresnek, ami azt is jelenti, hogy el kell látnunk őket minden információval az innovációkat illetően. Pont ezen okból kifolyólag a Heimtextil kiállítás idén egy új csarnokot szentelt annak, hogy egy központi helyre hozza össze a tervezőket, a digitális nyomtatási technológiák képviselőit, akik bemutatták és elmagyarázták az érdeklődőknek a legújabb innovációkat és azok pontos lényegét.
A tervezés, gyártás és innováció közötti távolságokat áthidaló fórumon a különböző résztvevők beszélgethettek egymással és hozzáférhettek minden olyan technológiához, amelyek átformálják ezt az iparágat. Mark Sollman, a Mimaki applikációs menedzsere így nyilatkozott tapasztalatairól:
„Az idei Heimtextil kiállításon az applikációkra koncentráltunk, illetve arra, hogy mit is lehet alkotni nyomtatóinkkal. A Mimaki az innovatív nyomtatási technológiák széles körét kínálja, termékeink pedig számos különféle piacot kiszolgálnak, beleértve a textil, sign grafikai, ipari, és a tavalyi év óta a 3D iparágakat is.
Az idei Heimtextil megjelenésünket három különféle iparágban tevékenykedő tervezővel valósítottuk meg: az egyikük a divat, a másik a lakberendezési dekoráció, a harmadik pedig a művészeti ág képviselője. Mindhármuk nagy lendülettel vetette bele magát a projektbe, és mindegyikük valami egyedi megoldást hozott az applikációs standfelületünkre. Mivel a Heimtextil kiállítás leginkább a lakberendezési design-ról és dekorációról szól, én leginkább standunk beltéri design részével voltam elégedett, amelyet Claire Vos tervezett. Az általa tervezett öltöző szobában megtalálhatók voltak digitálisan nyomtatott szövetek – több különféle alkalmazási formában, illetve más tervezők egyéb munkái – de a terület mégis nagyon egységes maradt. Csapatunk szintén nagyon elégedett volt azzal a nyomtatott fóliával, amelyet a művészeti sarkunkban helyeztek el. Ezt a fóliát a Mimaki díjnyertes UCJV300 UV nyomtatjával, fehér festék használatával készítettük, majd a falakra és a mennyezetre egyaránt felragasztottuk. E munkák a holland Sigrid Clon terveit dicsérik.”
Mark Sollman így folytatta: „Mivel gépeink és technológiáink választéka igencsak széles, számunkra az igazán nagy kihívást az jelentette, miként tudjuk az összes nyomtatási lehetőségünket bemutatni standunkon úgy, hogy az érdekes legyen a látogatók számára. Végül úgy döntöttünk, három különféle, de egymással szorosan kooperáló területre osztjuk standunkat, így a lakberendezési design területet Claire Vos, a művészi oldalt Sigrid Calon, a divatot pedig Tessa Koops képviselte. Ezek a tervezők saját területükön elismertek, de nagyon nagy kedvvel dolgoztak velünk, és nagy hatással volt rájuk széleskörű termékválasztékunk, és azok a szinte végtelen lehetőségek, amelyek Mimaki nyomtatók használatával megvalósíthatók.
Claire Vos számára például szublimációs technológiával nyomtattunk fátylakat és függönyöket standunk lakberendezési tematikájához. A művészeti „sarkunkban” tapétákat és festményeket helyeztünk el, amelyeket UV nyomtatási technológiával gyártottunk, egy nagy, 2×2 méteres textil anyagot digitálisan nyomtattunk, fluoreszkáló festékünk használatával, illetve készítettünk 3D-s művészeti alkotásokat is. A tervezők mindhárman nagyon sokat tettek e projekt megvalósításáért, és kifejezetten kellemes volt velük dolgozni. Kreatív terveik remekül mutatják be sokoldalú nyomtatási lehetőségeink lényegi pontjait.”
Az idei Heimtextil kiállítás 3.0 csarnokában a digitális technológiák képviselői és a tervezők egymás mellett állítottak ki, amely a látogatók teljesen új demográfiáját hozta el a standokhoz. De vajon hogy élték meg ezt kiállítóként?
Mark Sollman, Mimaki: „A lakástextíliák legnagyobb nemzetközi kiállításaként a Heimtextil minden év szezonnyitó eseménye, ahol megismerhetők az új trendek és innovációk. Számunkra mindig nagy öröm, ha találkozhatunk a tervezőkkel és innovátorokkal, akik nagy mértékben befolyásolják az előttünk álló év trendjeit.
Mindezek mellett azt figyeltük meg, hogy egyre több olyan végfelhasználó nyit a digitális nyomtatási technológia felé, akik ezidáig egyértelműen alvállalkozókkal végeztették textil nyomtatási feladataikat. Ezek a cégek egyre inkább azt tervezik, hogy házon belülre hozzák a nyomtatási feladataikat. A textilipar területén egyre növekszik az igény a kisebb gyártási mennyiségekre, rövidebb szállítási időkre, és a személyre szabott, perszonalizált textíliák gyártására. A digitális textilnyomtatás pedig az a kulcs, amely megoldást kínál mindezen igényekre.”
Fulvio Alvisi az Epson képviseletében elmondta: „A digitális textilnyomtatás minden alkalmazási és piaci területén növekedni fog, köszönhetően mindezt annak a kreativitásnak, amelyet az a technológia kínál. A különféle textíliákra, anyagokra és méretekben készülő személyre szabott nyomatok átformálhatják a szőnyeg, bútor és tapéta nyomtatási területeket. A kezdetekben a felhasználás könnyebben történhet a nyilvános helységekben, de úgy gondolom ez a trend hamarabb megérkezik az otthonokba, mint azt gondolnánk. Ezzel a technológiával a kreativitás nem ismer határokat!”
Sign