Egy kép többet mond ezer szónál, és ez határozottan igaz Helga Theilgaard dán fotós alkotásaira, amelyek elgondolkodtató portrékon keresztül igyekeznek felszínen tartani a hajléktalanság témáját – nemcsak a művész hazájában, hanem globálisan is. Először 13 évvel ezelőtt hívta fel magára a világ figyelmét „A gyökértelenek” című önálló tárlattal, ami mindenhol elismerést váltott ki a műértő közönségből – emlékeztet a Large Format Review.
A művészeti értéken felül fontos társadalmi üzenettel is bíró kiállítást a Roland DG segítségével tudta összeállítani: harminc lebilincselő fekete-fehér portrét nyomtatott ki az egyik gépükkel, ami olyan jól visszaadta a fotók karakterisztikáját és a rajtuk szereplő személyek háttértörténetét, hogy azt aligha lehetett volna más berendezéssel produkálni.
A tárlat folytatása most jelent meg „A gyökértelenek: mi, akik megmaradtunk” címmel. A szívbe markoló projekt arra próbál rávilágítani, hogy a hajléktalanság mint jelenség hogyan változott tíz év alatt, és milyen hatást gyakorolt a COVID a szociálisan leginkább veszélyeztetett embertársainkra. A tárlatot a korábbi portrék és az ugyanazon személyekről készült friss fotók párba állításával rendezte be, illetve egy-egy negatívval megjelenítette azokat is, akik a két gyűjtemény készítése között elhunytak.
„Mivel részben egy több mint tíz évvel ezelőtti kiállítás anyagáról van szó, nagyon magas nyomtatási minőségre volt szükség” – magyarázta Theilgaard. „Ezúttal az emlékezés volt a feladatom, az, hogy felemeljen a hangom azokért a hajléktalanokért, akik már nincsenek közöttünk. Ez jelentősen növelte a tétet, hiszen egy rosszul elkészített nyomat teljesen tönkretehette volna a kép mögött húzódó történetet. Fontos volt számomra, hogy minden kontraszt, minden részlet megfelelő legyen, hiszen a kiállítás üzenetét csak így lehet hatékonyan közvetíteni a közönség felé.”
A Roland DG örömmel állt oda Theilgaard fontos vállalkozása mellé: a nagy teljesítményű TrueVIS VF2-640-et választották ki a tárlathoz szükséges nagy formátumú portrék kinyomtatására, pedig a magas művészi igényű, rendkívül részletgazdag fotókhoz általában ennél drágább, fotosztatikus gépeket szoktak használni. Bár a képzőművészettel szemben támasztott elvárások magasak, az ugyan bivalyerős, objektíve viszont olcsó készülék kifogástalan végeredménnyel hajtotta végre a feladatot.
„Nagyon elégedett voltam az eredeti tárlathoz készült portrék minőségével, így kétségem sem volt afelől, hogy a Roland DG-t kérjem fel a folytatásra” – osztotta meg a művész. „Ezúttal is legalább annyira lenyűgöztek, sőt, nyilvánvaló, hogy a technológia nagyot fejlődött az első kiállítás óta. A Roland DG kivételes igénnyel tudta megragadni a képek finom részleteit, ezzel lehetővé tették, hogy úgy meséljem el ezeknek az embereknek a nagyon fontos történetét, ahogy szerettem volna.”
A Theilgaarddal közös munkát büszkén vállalta a Roland, hiszen egyrészt egy kiemelten fontos üzenet művészi közvetítésében vállalhatott szerepet, másrészt bebizonyíthatta a világ fotósainak, hogy a digitális nyomtatás kiváló alternatívája a hagyományosabb gyártási módszereknek, hiszen kivételes minőséget és költségmegtakarítást tud garantálni.
A kiállítás premierjét Koppenhágában tartották, majd több mint féléves turnéra indították, hogy Esbjerg, Aarhus, Holstebro, Aalborg és Odense után a svendborgi Welfare Múzeumban zárja körútját, 2022 októberében.
Gábor János, Sign&Display