Tóth Gábor, a Nyomda- és Papíripari Szövetség és a Papír- és Nyomdaipari Műszaki Egyesület ügyvezetője foglalja össze, mit jelent a szervezői oldalról nézve egy olyan nagy horderejű rendezvény, mint a SignExpo–PPD Expo, és azt is elárulja, mire számíthatnak idén a kiállítók és a látogatók.
A SignExpo-PPD Expo, ahogyan a neve is mutatja, két szervezet, két iparág közös rendezvénye.
Gábor: Két iparágról beszélünk ugyan, de a gyökerek közösek. A nyomtatás a reklámdekorációs terület technológiai alapjait adja: nyomdaipar nélkül nincs csomagolástechnika, könyv- és folyóiratpiac, hirdetések és installációk, és még sorolhatnám. Ez a kapcsolódás adja a szinergia alapját is, mert az új technológiák, amelyek időnként megjelennek a piacon, azonnal megjelennek az alkalmazói oldalon is. A tavaly májusi Drupa kiállításon, amely meghatározó jelentőségű a szakma fejlődési irányát illetően, szembeötlő volt, hogy a digitális nyomtatás előretörése drasztikus az iparágon belül. A SignExpo-PPD Expo célja, hogy testközelből mutassa be azokat az újdonságokat, jó gyakorlatokat, amelyek körvonalazzák, milyen új válaszokat ad az iparágunk a különböző kihívásokra. Mert kihívások mindig adódnak: ilyen lehet egy környezetvédelemmel kapcsolatos elvárás, egy új jogszabály, a változó gazdasági környezet, vagy akár a szakképzett munkaerő kérdése, egy új technológia beillesztése. A kiállítás nemcsak az eszközök bemutatásáról szól, lesznek, akik szoftveres megoldásokkal vagy alapanyagokkal készülnek.
Sok nagy hagyományú rendezvény zárta be a közelmúltban végleg a kapuit. Mi a SignExpo-PPD Expo töretlen sikerének titka?
Gábor: Egyértelműen a tradíció; ez hatalmas hozzáadott érték. A Papír- és Nyomdaipari Műszaki Egyesületet 1948-ban alapították azzal a szándékkal, hogy a szakmaiságot, a tudásmegosztást, a kapcsolatépítést szolgálja. Azóta is ez az iránymutató, és ez segít abban, hogy a kiállítók és a látogatók bizalma változatlan marad irányunkban, akárhogy is alakul a minket körülvevő világ. Amikor valaki eldönti, hogy jön-e, ezenfelül azt is mérlegeli, hogy ezzel erősíti a piaci jelenlétét, közvetlenül találkozhat a partnereivel és a vásárlóival, és a professzióján belüli kapcsolatain is sokat lendíthet a kiállítás programkínálata, mert a megszokott kereteken kívül találkozhat a szakma más képviselőivel, akár egy díjátadó, egy neves előadó prezentációja vagy egy kerekasztal-beszélgetés során. Nemcsak Magyarországon, de az egész régióban nincsen hasonló rendezvény, így a környező országokból is számottevő érdeklődésre számítunk.
Nem is kérdés, hogy a szakma életében meghatározó eseményről van szó. De mi a helyzet a látogatókkal?
Gábor: A kiállításon nagy számban fordulnak meg azok az emberek, akik az iparágban dolgoznak, a középvezetőtől akár a szakképzett munkavállalóig, mert itt minden információhoz egy helyen juthatnak hozzá, ami csak a munkájukhoz szükséges. Megtudhatják, milyen új technológiák, milyen alapanyagok vannak, milyen irányba halad a robotizáció, a mesterséges intelligencia használata, milyen lehetséges válaszok vannak a fenntarthatóság kérdésére. Aki pedig vevőként vagy leendő vásárlóként érkezik, abban a SignExpo-PPD Expo egyfajta tudatos vásárlói attitűdöt alakít ki: így felelősségteljesen fog dönteni, pontosan tudva, hogy mire van szüksége, és ehhez milyen lehetőségek adottak a piacon. Mindezt megszervezni és lebonyolítani persze hatalmas feladat, de akkor végezzük jól a munkánkat, ha a látogató bejön, és azt látja, hogy minden teljesen természetesen zajlik. Talán fel sem merül benne, hány száz órányi szervezőmunka és mennyi megoldandó kihívás van a rendezvény mögött. És ez így van jól.
Kerényi Kata, Sign&Display magazin