A marketing és a reklámozás ma többmilliárdos iparág, amely folyamatos növekedést prognosztizál. Ráadásul nagyon régi tevékenységről van szó: hirdetések már azelőtt is voltak, hogy a „hirdetés” szó egyáltalán létezett volna. Gyors időutazásra hívjuk most olvasóinkat a reklám történelmében. Öveket bekapcsolni!
A kezdetek
A legrégebbi ismert hirdetést Thébában fedezték fel, és Kr.e. 3000 körüli lehet. Ráadásul egy egészen bravúros marketingfogásról van szó. A hirdetés Habu, egy textilkereskedő és eltűnt rabszolgája, Sém történetét vázolja fel. Miközben Habu azt írja, hogy Sém elveszett, és szívesen visszavásárolná, mintegy mellékesen azt is megemlíti, hogy az ő boltjában kaphatók a legszebb szövetek, amelyeket megrendelésre is készítenek.
Kicsit később Kínából is maradt fent hirdetés. A Song-dinasztia (i.sz. 960-1279) idejéből származó reklám egy tűkészítő üzemet népszerűsít. A szöveget grafikus logó is kíséri, egy tűt tartó nyúl. De ehhez hasonló vizuális elemeket az ókori görög városállamokban és a Római Birodalomban is használtak a kiskereskedők, jól látható felületekre, például épületek oldalára vagy nagy gyalogos forgalmú utak közelében lévő sziklákra festve azokat.
Nyomda
Az internet megjelenését leszámítva semmi sem ösztönözte olyan mértékben a reklám- és marketingtevékenységet, mint a nyomdaipar megjelenése, amely lehetővé tette a papíralapú hirdetések tömeggyártását. Noha a 15. században élt Johannes Gutenberget tartjuk Európában a nyomda atyjának, a technológia alapjai valójában az ókori Kínából származnak. Először a Tang-dinasztia (618–907) szerzetesei használták a technika kezdetleges változatát, majd ezt fejlesztette tovább a variálható betűnyomtatásig egy Bi Sheng nevű kínai paraszt a 11. században. Később Koreában is felbukkan ez a technológia a 14. század környékén, az viszont nem bizonyítható, hogy átvették, vagy maguk jöttek rá a módszerre. Az ok, hogy Ázsiában a nyomda nem terjedt el olyan gyorsan, mint Európában, az írásmódnak köszönhető: a keleti nyelvek rengeteg karaktere nagyon fáradságossá tette az írásjegyek kézzel rakosgatását, egyszerűen nem érte meg ezzel vesződni, sokkal könnyebb volt kézzel leírni.
De vissza Gutenberghez! Az ő nyomdája jelentette a modern nyomtatott reklámok kezdetét, valamint a plakátok, szórólapok és egyéb tömegesen gyártott PR-anyagok bevezetését. Bár Gutenberg még nem nyomtatott újságot, az ő technológiája tette lehetővé, hogy később mások felfedezzék ezt a lehetőséget.
Újságok
Az első ismert újsághirdetést a Long Island állambeli Oyster Bay adta fel 1704-ben, hogy vevőt keressen, akinek eladhatja a birtokát. A hirdetés a Boston Newsletterben jelent meg, és onnan kezdve nem volt megállás: egyre többen és egyre többféle témában kezdték marketingcélra használni a nyomtatott sajtót, amely közben szép összegeket zsebelhetett be a hirdetésekért.
Ez ma sincsen másképp, bár sokan azt jósolták, hogy az internet megjelenése a nyomtatott lapok halálát jelenti, az ágazat mégis él és virul, még ha át is alakul némileg, és az apróhirdetések helyét az egész oldalas céges reklámok vették át.
Rádió
Az első rögzített rádióadást egy Guglielmo Marconi által 1895-ben felállított ideiglenes állomásról sugározták. Ez a rövidke rádiójel, amely mindössze az „s” morzebetűből állt, megcáfolta azt a feltételezést, hogy a Föld görbülete megakadályozza a jel áthaladását az Atlanti-óceánon. Az üzenet végül 2000 mérföldet (azaz 3218 km-t) tett meg az angliai Cornwalltól a kanadai Newfoundlandig. De még egy évtizednek kellett eltelnie az első igazi vezeték nélküli rádióadásig. A siker hatalmas volt, és ez magával hozta a fejlődést is. 1906. december 24-én már szórakoztató tartalmat és zenét tartalmazó rádióadásokat sugároztak a nagyközönség számára.
Kezdetben, mivel a rádió egy feltörekvő technológia volt, és sok állomást a készülékeket gyártók és forgalmazók üzemeltettek, a hirdetések magáról a rádióról szóltak. Hamar tudatosult aztán az ebben rejlő végtelen üzleti lehetőség, és az újsághirdetések mellé gyorsan felzárkóztak a hallható reklámszövegek. Ebben sokkal több lehetőség rejlett, mint a vizuális hirdetésekben, hiszen zenei aláfestéssel, jól csengő orgánumokkal, kis párbeszédekkel lehetett közelebb hozni a hallgatókhoz az életérzést, amelyet egy-egy termék forgalmazója szeretett volna közvetíteni. Ahogy a műsorszórás folyamatossá vált, úgy lett egyre nagyobb tere a hirdetéseknek is, és kialakult a kereskedelmi rádió üzleti modellje.
Televízió
A legelső tévéreklám 1941. július 1-jén jelent meg, és 10 másodpercig futott. A képernyőn egy óra volt láható, amelyet Amerika térképére helyeztek, és a képsor alatt ezt a szöveget lehetett hallani: „Amerika időszámítása a Bulova!”. A Bulova cég órái a mai napig kaphatók, talán annak köszönhetően, hogy nagyon tudatosan éltek a legmodernebb marketingeszközökkel: 1926-ban az elsők között már volt rádióreklámjuk is.
A televíziós reklám a legikonikusabb és legismertebb hirdetési formátum, és sokmilliárdos ágazattá nőtte ki magát. Szinte művészi hatású hirdetések is készültek, és sok olyan reklámfilm akad, amelyeket évtizedekkel később is fejből tudunk idézni. A kereskedelmi televíziózás hatalmas üzletté vált, talán mostanában, az online hirdetési formák térnyerésével kezdenek csak visszaszorulni a tévéreklámok. Illetve: ahogy a műsorok egy része, úgy ezek is átköltöztek az online videómegosztó csatornákra.
Digitális marketing
Ezzel nagyjából meg is érkeztünk oda, ahol most tartunk. Az ARPANET (az internet előfutára)1983-as kifejlesztése, majd a világháló 1991-es nyilvánosságra hozatala óta életünk teljesen összefonódott ezzel a technológiával. Új eszközöket – okostelefonokat, laptopokat, tableteket – és alkalmazásokat fejlesztettünk ki, már el sem tudjuk képzelni a világot közösségi média és folyamatos online kapcsolattartás nélkül. Az új technológiával a marketing- és hirdetési protokollok is megváltoztak, és folyamatos változásban vannak azóta is. A SEO marketing, a Google-hirdetések, a közösségimédia-marketing és a személyre szabott hirdetések világában élünk, ez lett a standard. De vajon mi a következő lépés? Még nem tudjuk, mit hoz a jövő, de a technológia gyors fejlődésével hamarosan eljön – hacsak már meg nem érkezett – az emberiség új ipari forradalma. Egy biztos: akármerre is tart a technológia, a marketing és a reklám egészen addig kíséri az emberiséget, amíg akad legalább egy hirdető és egy befogadó.
Kerényi Kata, Sign&Display magazin