A papíralapú ismeretszerzés fontos az oktatásban

A digitalizáció ellenére továbbra is fontosak a hagyományos módszerek, a papíralapú ismeretszerzés az oktatásban – emelte ki a Nyomda- és Papíripari Szövetség elnöke egy PISA-mérés alapján az MTI-hez eljuttatott közleményben.

A tanévkezdés kapcsán Orgován Katalin többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitalizáció előnyeit érdemes beépíteni a jelenléti oktatásba, azonban a papír visszaszorítása veszélyeket rejt magában. Ha egy magyar diák heti egy órával többet tanul digitális eszközön, átlagosan 12 ponttal teljesít rosszabbul az olvasási kompetenciákat mérő, 79 országra kiterjedő nemzetközi felmérésen. Ha pedig papír helyett képernyőről olvas, az negatívan hat a szövegértési és folyékony olvasási képességére. Továbbá az e-book-használók gyengébben teljesítenek a könyvolvasóknál akkor, ha eseményeket és helyszíneket kell idővonalon elhelyezni.

A teljesítményjavulás mellett a papíralapon olvasók általánosságban jobban is élvezik az olvasást, ennek megfelelően azok, akik a könyveket részesítik előnyben, átlagosan heti 2 órával többet olvasnak azoknál, akik digitális formában fogyasztják a szövegeket.

Fontosak a digitalizáció vívmányai, de „ne felejtsük el, hogy a képességek javításának, illetve az olvasás megszerettetésének legjobb forrása még mindig a papír” – fogalmazott Orgován Katalin.

A legutóbbi PISA-mérést világszerte mintegy 600 ezer, 15 éves tanuló bevonásával végezték el.

MTI