A világ egy egészen futurisztikus ugrás előtt áll, gondoljunk csak a metaverzumra, amely a Facebook online terének az átalakulása egy komplett világgá, ahol többek között dolgozhatnak, játszhatnak és beszélgethetnek a felhasználók. A reklámoknak tartania kell a lépést a technológia fejlődésével, a különböző márkák továbbra is el szeretnék érni a fogyasztókat és bemutatni a termékeiket – lehetőleg úgy, hogy vásárlás legyen a vége.
Az emberiség egy jelentős részét már beszippantotta a virtuális lét, hiszen nap mint nap kommunikálunk, dolgozunk és játszunk az online térben. A képernyő előtt töltött idő számottevően megnövekedett az elmúlt évtizedben. A vállalatok reklámtevékenységének egyik fő fókuszát képezik az online hirdetések, hiszen ezekkel könnyebben érhetik el a potenciális fogyasztókat.
A DIGITAL SIGNAGE FEJLŐDÉSE
„A digital signage a képernyőkből indul ki” – mondja Simon Róbert, a Wallboard ügyvezetője. „Ezek idővel egyre okosabbak, valamint a népszerűségük is rendkívüli módon növekszik. Ma már kevés olyan rendezvény vagy közösségi helyiség van, ahol ne használnák ezt a technológiát. A klasszikus nyomtatott anyagokat felváltva egy dinamikusan mozgó képet biztosítanak a kihelyezett kijelzők.”
A ’90-es évek közepétől használnak a kiskereskedések dobozos képernyőket, illetve végtelenített videószalagokat, amelyekkel megragadhatják a fogyasztók figyelmét. A szolgáltatóipar ehhez igazodva olyan szakembereket képzett, akik időnként kicserélték a felvételeket. A 2000-es években pedig megjelentek a lapos képernyők, a technológia ezáltal olcsóbbá és népszerűbbé vált. A digital signage mára leginkább szoftverfejlesztésből áll, ami egyáltalán nem tükrözi a századfordulón tapasztalt trendet. Ebben az iparágban jelenleg sokkal komplexebb megoldásokat képesek kivitelezni a szakemberek. A fejlődés pedig folytatódik.
A JÖVŐ KÉPERNYŐJE MÁR CSAK EGY FÓLIA
„Sokan úgy tartják, hogy a digital signage egyenlő a digitális poszterekkel” – magyarázza Simon Róbert. „Ezzel szemben mi úgy gondoljuk: a jövő nem ebbe az irányba tart. A következő évek posztere már nem olyan képernyő, amelyhez komoly hardverinfrastruktúra szükséges, hanem fólián lesz, ami felragasztható a falra, és egy egyszerű papírvágó ollóval körbevágható. Az egyetlen kérdés, hogyan töltjük meg tartalommal – mennyire interaktív, mennyire működik együtt a környezettel az adott kontent. Például érzékeli, hogy férfi vagy nő áll a kijelző előtt, illetve ismeri a külső időjárási viszonyokat, az üzlet dekorációját pedig ezek mentén rendezi be automatikusan. A cél a lehető legnagyobb hatás elérése.”
A képernyő-technológia folyamatosan fejlődik, jelenleg az LCD, LCD/BL, TFT LCD, OLED, QLED, EPD és AMOLED technológiák a legnépszerűbbek. A közös bennük, hogy mindegyikhez komoly hardveres támogatás szükséges. Habár a hajlítható kijelzők még nem annyira felkapottak, mint a statikus eszközök, a technológia rávilágít arra, milyen irányba fog mozdulni e területen a piac.
HATÉKONYABB, HA DIGITÁLIS
„A digitális kommunikáció hatékonyságáról árulkodik, hogy például a nagy bevásárlóközpontokban még mindig diákmunkások helyezik ki, ragasztják fel az aktuális kampányhoz kapcsolódó kreatívokat. Viszont a munkaerőhiány ezen a területen is jelentkezik. A papírgyártás egyre költségesebb, valamint rengeteg szemét keletkezik egy-egy átállásnál. A felhasználók – például bevásárlóközpontok – számára is rendkívül hasznos a digital signage fejlődése, hiszen olcsóbban és gyorsabban képesek kialakítani az aktuális megjelenést. S ebben az esetben naprakész vagy akár napszakkész kampányokról beszélhetünk” – részletezi Simon Róbert.
A digital signage számos előnnyel rendelkezik a hagyományos, nyomtatott felületekkel szemben. A fényerő, mozgások, interaktivitás, perszonalizált reklámok és az online integráció elősegíti a fogyasztók megszólítását. Simon Róbert szerint a digital signage „élő adatokat képes prezentálni a vásárlók felé, így például egy bevásárlóközpontban az inflációval változó árakat rendkívül gyorsan képesek lekövetni. A nyomtatott termékeket ezzel szemben költséges és időigényes módosítani.”
A REKLÁM EVOLÚCIÓJA
A márkák, a termékek eljuttatása a fogyasztókig egyre komplexebb folyamat, hiszen az óriási kínálatban valami olyat kell mutatni, ami felkelti a figyelmet. A célközönség eléréséhez már nem elég egyetlen hirdetés feladása a helyi lapban, a potenciális vásárlók megszólítása sokkal szerteágazóbb művelet.
„Az interaktív képernyőket a fogyasztók megérinthetik, navigálhatják magukat benne. A hozzájuk kapcsolt szenzorok érzékelhetik az előttük megálló személy nemét és korát, így perszonalizált információt kaphatnak az adott termékről. Ha leemelnek egy készítményt a polcról, akkor arról megjelenhetnek olyan adatok, amelyek elősegítik a vásárlást. Például cipők esetében a méret lényeges kérdés – ha nincs megfelelő, akkor kínáljon fel ingyenes házhozszállítást egy bizonyos időpontban. Mert nincs annál drágább dolog, mint hogy elveszítsen az üzlet egy vásárlót” – taglalja Simon Róbert.
ILYEN LESZ A REKLÁM A JÖVŐBEN?
„A márkák életérzést közvetítenek, a reklámok igyekeznek minél több érzékszervet megszólítani. Térben elmozduló grafikák, illatok, hangeffektusok szükségesek a fogyasztók megszólításához. Ezeket pedig a klasszikus signage anyagokkal nem lehet elérni. A világ olyan irányba halad, amihez a nyomtatástechnika már nem elég.
A virtuális valóság dinamikusan fejlődik, a jövőben pedig folytatódik ez a tendencia. Ezekben a terekben fog megjelenni a digitális kommunikáció. Ma statikus kép jelenik meg a social media csatornákon, ám a virtuális világban digital signage tartalmakkal találkozhatnak majd a felhasználók. A valós világban a kiterjesztett valóság fog teret hóditani. Úgy tudom elképzelni a jövőt, hogy nincsenek poszterek, nincsen fényt kibocsátó digital signage felület, csak okosszemüvegek, amelyek által megjelennek a különböző információk” – vizionálja Simon Róbert.
Némethi Botond, Sign&Display magazin