Te is a fenntarthatóra esküszöl?

Mert elég sokan igen – idézi a Ricoh európai elnökének cikkét a Commercial Printing. Eef de Ridder a Deloitte 2021-es felmérésére hivatkozva azt írja, már minden harmadik vásárló a környezetbarát gyakorlatai miatt választ magának márkát. A kutatásban egyébként arra keresték a választ, hogy az emberek még mindig fontosnak tartják-e a fenntarthatósági szempontokat. Kiderült, hogy nagyon is: a megkérdezettek 30 százaléka etikai alapon hoz döntést, és 28 százalékuk szakított már termékkel vagy egy komplett márkával azért, mert fenntarthatósági aggályai támadtak vele szemben.

Hasonló megállapításra jutottak a Smithers tanácsadó-óriás szakértői: A zöld nyomdapiac 2026-ig című riportjukban azt jósolják, hogy a vállalati növekedés kulcseleme néhány éven belül a fenntartható működés megteremtése lesz. Az állításhoz útmutatás is jár: a nyomdaiparnak környezetbarát anyagokkal, illetve hatékony és fenntartható termeléssel kell segítenie az ügyfeleiket – hiszen ugyanazt fogják elvárni, amit a végfelhasználók.

A zöld nyomdaipar felé vezető úton három alapvető lehetőségbe érdemes kapaszkodni:

  • fenntartható technológia,
  • céges erőfeszítés,
  • változó preferenciák és generációs viselkedésformák.

Ezeket azért kell kihangsúlyozni, mert jelen állapot szerint a szegmens messze nem élharcosa a károsanyag-kibocsátás elleni küzdelemnek, miközben – ellátási láncainál és rövid élettartamú termékeinél fogva – jelentősen hozzájárul az emisszióhoz. A Smithers felvázolta azokat a stratégiai csapásvonalakat, amelyeken mihamarabb érdemes elindulni:

  • selejttel és hulladékkal nem járó termékek kifejlesztése,
  • folyamatos használatra alkalmas anyagok és megoldások felkarolása,
  • természetes körforgás támogatása,
  • környezetbarát ügyféligények kielégítése – új csomagolások és nyomdai anyagok alkalmazásával,
  • belső, céges nyomtatási gyakorlatok felszámolása – sok minden másra is alkalmas felhőtechnológiák bevezetésével.

Eef de Ridder saját példán keresztül szemléltette, hogy mindez megvalósítható: az ökológiai felelősségvállalás a Comet Circle című, fenntartható társadalomról szóló vízió 1994-es megfogalmazása óta van fókuszban a Ricohnál, vagyis kb. 27 éve törekednek környezettudatos gyártási folyamatokra és termékdizájnra. Bevezettek például nyomtató-újrahasznosítási programot, amivel irdatlan mennyiségű energiát és nyersanyagot spórolnak meg, nullára csökkentették gyártóüzemük hulladéktermelését, illetve folyamatosan keresik az egyre tisztább működést segítő technológiákat. Az ügyfelek kezébe ugyancsak mind takarékosabb gépeket szeretnének adni – ezek közül a testre szabható termelésbeállításokra képes Ricoh ProTM VC70000-et és a Ricoh ProTM C7200x-et emelte ki.

Gábor János, Sign&Display