A DTF technológia berobbanása jelentős változásokat hozott a textilnyomtatás és promóciós tárgyak piacára, kihívást jelentve a hagyományos szitanyomási eljárással szemben. A versenyképesség szempontjából minden szitanyomással foglalkozó vállalkozás számára kulcsfontosságú a piaci igényekhez való alkalmazkodás, a technológiai innovációk nyomon követése és a szolgáltatási portfólió bővítésének megfontolása, beleértve a DTF technológia bevezetését is. A digitális nyomtatás perspektíváiról beszélgettünk Sümegi Anitával, a CSH digitális üzletágvezetőjével.
A szitanyomás digitális alternatívájaként emlegetik a DTF technológiát. Hogy érinti a szitanyomással foglalkozó vállalkozásokat az „új” technológia Versenyképesebb a DTF nyomtatás?
Először is fontos elmondani, hogy a szitanyomás nem kizárólag a textiliparban és a promóciós, dekorációs tárgyak nyomtatása során alkalmazott technológia – mely alkalmazási területeken a DTF technológia megjelent.
A szitanyomást számos egyéb iparágban és alkalmazási területen is megtalálhatjuk. Egy kiragadott példaként említhetjük az elektronikai ipart, ahol a különféle elektronikai alkatrészekre, áramköri lapokra, vezérlőpanelek nyomtatására is alkalmazzák. És nem csak dekorációs céllal, hiszen a szitanyomófesték szigetelő és vezető tulajdonságokkal is rendelkezhet, így funkcionális szerepet is betölthet. És azért a DTF technológia ott még nem tart, hogy ilyen mélységben is képes legyen alternatívát jelenteni.
Amely területekről tehát a szitanyomás és DTF nyomtatás relációjában érdemes beszélni, az elsősorban a textilnyomtatás és a különféle reklámajándékok, promóciós- és dekorációs cikkek nyomtatási területei. Ott igen, valóban mondhatjuk azt, hogy a DTF nyomtatás a szitanyomás digitális alternatívája lehet. Az is biztos, hogy a DTF technológia térnyerése hatással van a szitanyomás ezen formáit művelő vállalkozásokra. Hogy ez a hatás pozitív vagy negatív, az számos dologtól függ: például a vállalkozás méretétől, rugalmasságától, piaci pozíciójától és persze az ügyfélkör igényeitől. A versenyképesség attól is függ, hogy a szitanyomó cég hogyan reagál az új technológiára. A siker kulcsa véleményem szerint a stratégiai gondolkodás és a változó piaci viszonyokhoz való alkalmazkodás képessége. Érdemes lehet a szitanyomó vállalkozásoknak kiértékelni a DTF technológia előnyeit és hátrányait, és ha úgy látják, hogy a célpiacaikon előnyt jelenthet számukra a bevezetése, kidolgozhatnak egy tervet, hogyan integrálják ezt az új lehetőséget a működésükbe, akár megőrizve a meglévő analóg technológiát is. Tehát nem feltétlenül technológia váltásban lehet csak gondolkodni. A DTF technológia lehet fenyegetés, de lehetőség is a fejlődésre és a bővülésre.
A DTF nyomtatás valóban lehet versenyképesebb, olyan esetben, ahol az előnyeit jól ki tudják használni. Viszont ne gondoljuk, hogy teljesen kiszorítja azt a piacról. A szitanyomásnak továbbra is megvan a helye, főleg nagy példányszámok nyomtatásánál, vagy olyan esetekben, ahol kifejezetten tartós nyomatokra van szükség, esetleg jelen vannak olyan, nyomattal szembeni elvárások, mint a rugalmasság vagy a finom kézérzet.
A szitanyomásnak milyen lehetőségei vannak? Visszaszorult ennek a piaca a DTF megjelenésével?
Azt gondolom, hogy a textilnyomtatás területén biztosan lehet érzékelni térnyerést a DTF technológia részéről, itt van visszaszorulás a szitanyomás technológiával szemben. De azok számára, akik ötvözni tudják a két technológiát, óriási előnyt adhat a DTF nyomtatásban rejlő potenciál felismerése és a technológia bevezetése kiegészítő szolgáltatásként.
Gondoljunk csak bele, elsősorban milyen esetben választ valaki textilek esetén szitanyomás technológiát: ha nagy darabszámokra van szükség és azt a lehető legkedvezőbb ár/érték aránnyal kell megcsináltatni. Meg még esetleg nagyon tartósra, tapintásra alig érzékelhető nyomatokkal. Ilyen igények esetén még mindig kiváló választás a szitanyomás. A múltban, akinek ilyen igényekkel rendelkező ügyfélköre volt az bizony szépen bevásárolt, berendezkedett erre a gyártási formára gépekkel, eszközökkel, szakképzett vagy kinevelt munkaerővel, egy szabad szemmel is jól látható összeget befektetve, gyakori esetben folyamatosan fejlesztve, modernizálva a gépparkot, a használt eszközöket és kellékanyagokat, hogy lépést tudjon tartani az évről évre egyre kifinomultabb megrendelői igényekkel és elvárásokkal. És vagy volt mellette más technológia is a portfóliójában vagy nem volt. Ha nem volt, akkor ő például lehet, hogy nem tudta (esetleg nem is akarta) elérni, kiszolgálni a piac azon részét, ahol kis példányszámokat vagy fotóminőségű nyomatokat várnának el a megrendelők, hiszen a meglévő szitanyomó technológiájával nem lehetett volna versenyképes. Ha viszont a DTF technológiát is bevezetné a szitanyomás mellé, képessé válhat arra, hogy kis példányszámú megrendeléseket is teljesítsen, fotóminőségű nyomatokat készítsen, és kis darabszámú, egyedi igényekre szabott termékeket is gyártson. Ezáltal bővítheti ügyfélkörét, új bevételi forrásra tehet szert és versenyképesebbé válhat a piacon.
Az sem utolsó szempont, hogy a DTF technológia bevezetésével a szitanyomó cég rugalmasabbá válhat, és gyorsabban lehet képes alkalmazkodni a változó piaci igényekhez. A DTF technológia ugyanis gyorsabb nyomtatási folyamatot tesz lehetővé, mint a szitanyomás, így akár egyedi megrendeléseket is rövid határidővel teljesíthet. Arról nem is beszélve, hogy a működéséhez szükséges munkaerő megtalálása is lényegesen egyszerűbbé válik a DTF technológia bevezetésével. A szitanyomással szemben ugyanis a DTF nyomtatás kevésbé szakképzett munkaerővel is üzemeltethető, ami szintén óriási előnyt jelenthet.
Milyen a digitális nyomtatás jövőképe? Láthatjuk, hogy egyre fejlődnek azok a technológiák, amik kiváltják a nyomtatott termékeket. Így például a digital signage megoldások. Hol látod a digitális nyomtatási piacot közép és hosszú távon?
Attól függ, milyen irányban alakulnak a fogyasztói igények. Persze nyilván ez ennél azért összetettebb, mert számos egyéb tényezőtől is függ, mint például a technológiai fejlődések egyre gyorsabb ütemben zajlása, újabb és újabb megoldások megjelenése a piacon. Az elmúlt időszakban is látszott, hogy sokkal gyorsabban fejlődik a technológia, mint a korábbi nyomtatási megoldások esetében. Úgy látom, hogy „technology driven” üzletágról lévén szó, a gépgyártók határozzák meg az irányt és mindenki ez alapján fejleszti tovább a megoldását, tehát egy meghatározó név – kisebb brandek – kellékanyag gyártók beszállítói sorban mindenki a pénztárcájának és fejlesztési hajlandóságának, rizikóvállalásának megfelelően választ új megoldást vagy vár egy később megjelenő, de elérhetőbb árkategóriájú változatra. Gyakran előfordul, hogy amikor partnereink beruháznak egy megoldásra, akkorra az már a technológia specifikus életszakaszának akár a leágazó szakaszában is lehet. Ezt a felgyorsulást látjuk, ami őrült tempót diktál és nehezen tudják a beszállítók és a vevők is kiszámítani a piacot, valamint tartani ezt a tempót, jól meghatározni, hogy mi lesz a megfelelő megoldás a vevőknek, illetve ár-érték arányban mivel tudnak fennmaradni az extrém tempóban változó piacon. Amit tapasztalunk, hogy olyan alapanyagok is nyomtathatókká váltak, vagy fognak válni, amiről korábban azt gondoltuk: csak direkt nyomtatással lehet őket megnyomtatni. Mindig jelen voltak ezek a fejlesztések, a nagy kérdés továbbra is az, hogy költség oldalon mikor kezdi el megérni egy analóg technológia digitalizálása.
Egy most induló digitális nyomtatási szolgáltatónak mikre kell figyelnie? Milyen gépekkel, milyen alapanyagokkal dolgozzon, milyen kiegészítőket érdemes beszerezni?
Erre nehéz válaszolni, mert a digitális nyomtatási szolgáltatásnak rengeteg fajtája létezik, a szükséges gépek, alapanyagok és kiegészítők pedig nagyban függnek a választott technológiától, célpiactól, a beruházásra fordítható anyagi lehetőségektől, a nyomtatni kívánt anyagoktól, a célként kitűzött minőségi szinttől, sok más szempont mellett. Általánosságban, amit szerintem érdemes megfontolni bármilyen szolgáltatás elindításakor: vegyük számba a lehetőségeinket, fogalmazzuk meg magunknak a vágyainkat és céljainkat, majd vessük össze mindezt az aktuális piaci helyzettel, trendekkel. Vizsgáljuk meg, reálisak-e az előzetes elképzeléseink. Csak ezután következhet az, hogy kiválasztjuk a megfelelő technológiát, az irányt és megkezdjük a piaci igények feltárását. Kik a potenciális ügyfeleink? Milyen nyomtatott termékekre van igényük? Milyen árkategóriában mozognak a versenytársak? Milyen technológiákat és alapanyagokat használnak? Miután ezeket a kérdéseket megválaszoltuk, elkezdhetjük konkretizálni a saját szolgáltatásunkat. Fontos, hogy olyan gépeket és alapanyagokat válasszunk, amelyek megfelelnek a célpiaci igényeknek, a minőségi elvárásainknak és a beruházási keretünknek. A beruházás minősége hosszú távon meghatározza a nyomtatási szolgáltatásunk sikerességét.
Sign&Display magazin