A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Betekintés az Atlétikai Világbajnokság dekorációs kulisszatitkaiba

Interjú Mile Csabával

Az Atlétikai Világbajnokság teljes dekorációjának kivitelezését, koordinálását az OSG Group nyerte el. A rendezvény lebonyolításáról, nehézségekről, büszkeségekről és kulisszatitkokról beszélt magazinunknak Mile Csaba, a cégcsoport tulajdonosa.

Mielőtt rátérnénk az Atlétikai Világbajnokság részleteire, úgy tudom, hogy a katari labdarúgó- világbajnoksághoz is volt köze az OSG-nek.

Alapvetően kint dolgozott a vb dekorációján egy magyar csapat. November 20-án, vasárnap volt a megnyitóünnepség. Egy héttel előtte, pénteken volt egy beérkező hívásom Dohából, hogy még hiányoznak a stadionok catering dekorációi, mind a nyolc stadionból és segítségre lenne szükség.

Végül hat stadionhoz mi nyomtuk a catering dekorációt. A különlegesség az volt, hogy FIFA- engedéllyel érkezett két repülőgép is, hogy ezeket az elemeket a helyszínre szállítsa, mert ekkora kapacitás már helyben nem állt rendelkezésre. Azért volt szükség két szállításra, mert lassan érkeztek be hozzánk a grafikák, így későn tudtuk elkezdeni a nyomtatást, ezért hétfőre csupán három stadionhoz készültek el az anyagok. De keddre meglettek a fennmaradó darabok is, úgyhogy időben megkapta az ügyfél a kért nyomatokat (néhány ezer négyzetméter táblás nyomtatás).

Az igazi kihívást az alapanyagok beszerzése jelentette. Péntek délután érkezett be a hívás Katarból, estig négy-öt helyről sikerült a megfelelő mennyiséget összegyűjteni. Ennek a sikerességét az jelentette, hogy csupán el kellett árulni, milyen eseményre szükségesek az alapanyagok, azt követően már mindenki segítőkész volt. Az nagy szó, hogy Budapesten készült olyan nyomat, amit különgéppel, FIFA-engedéllyel szállítottak Katarba.

Az Atlétikai Vb-t viszont itthon rendezték meg. Mi szükséges ahhoz, hogy egy ilyen volumenű projektet elnyerjen egy cég?

Az is hozzájárul ehhez, hogy a cégcsoportunkhoz három gyártóvállalat tartozik, amelyek a reklámdekoráció különböző ágazatait szolgálják ki. Egyrészt a méretünkből fakadó lehetőség, másrészt pedig a kiemelt rendezvényeken való szerepünk nyújt kiváló alternatívát a megbízók szemében. Például a pápalátogatás során szintén mi dekoráltuk az összes helyszínt.

Az elmúlt időszakban végzett munkánknak köszönhető, hogy személy szerint hozzám érkezett be a felkérés az Atlétikai Vb teljes dekorációjának az összefogására. Rám bízták, kivel valósítjuk meg, de rendelkezünk azzal a háttérrel, hogy sok munkát házon belül oldjunk meg.

Mi jelentette a legnagyobb kihívást a teljes projekt kivitelezésében?

Amire kifejezetten büszke vagyok, hogy Magyarországon ekkora projektet nem menedzselt még senki – tegyük hozzá: lehetősége sem volt még rá senkinek. Egy ilyen volumenű projekt esetében a hosszú időtartam, valamint a rengeteg helyszín komoly kihívást jelent. Már az év elején megkezdődtek az előkészületek, s két héttel a befejezést követően még az adminisztrációs, pénzügyi folyamatok zajlanak, ami várhatóan csak szeptember végén zárul. Másrészt pedig a helyszínek számossága miatt volt nehezített pálya. Összesen 38 szálloda, 5 kikötő, 3 budapesti híd, 2 hajó, 2 fan zone, 2 edzőpálya, a bemelegítő pálya, a stadionpark, a stadion, a maraton útvonala és a reptéri helyszín teljes dekorációját biztosítottuk az ország különböző pontjain feltűnő hirdetések mellett. De ha a teljes világbajnoksággal kapcsolatos helyszíneket vesszük, akkor több, mint százra tehető azon helyszínek száma, ahol a Vb-vel kapcsolatban dekorációs feladatokat láttunk el.

Számos helyszínen kellett akkor ott lennetek és figyelnetek. Voltak olyan esetek, amikor közbe kellett avatkoznotok, vagy gyorsan legyártani egy-egy elemet?

Már az elején leszögezték nekem, hogy a világ harmadik legnagyobb szervezésű rendezvényéről van szó, ennél már csak az olimpia és talán a foci-világbajnokság nagyobb. Az én előzetes elképzelésem szerint az atlétikához tartozó sportágak között vannak átfedések, de valójában ennél árnyaltabb a kép. Például nem mindegy, hogy rúdugrásról vagy távolugrásról beszélünk. Banálisnak tűnik, de sok mindent megértettünk, még dekorációs szempontból is a különbségekből.

Végig kint voltunk viszonylag nagyobb létszámmal. Világrekord esetében kellett gyorsan cselekednünk, mert akkor szinte percek alatt volt szükség interjúfalcserére, mivel ilyen esetben más háttérrel készültek a riportok. Továbbá egy névre szóló csekket is nyomtattunk ekkor, amelyet a sportoló a kezébe foghatott, hogy milyen csúcsot teljesített, így nyomtatást is kellett a helyszínen biztosítanunk.

Ha jól tudom, végig a helyszínen dolgoztál. Milyen visszajelzés érkezett a szurkolók, illetve a rendezők részéről, akár már rögtön ott a stadionban?

Gyakorlatilag végig kint voltam. A hangulat fantasztikus volt szurkolói részről, de még szerintem is óriási élmény volt a helyszínen követni az eseményeket. Többen is kiemelték, hogy nemzetközi szinten talán a legjobb hangulatú Atlétikai Vb volt a történelem során. Ez természetesen nem nekünk köszönhető, de mi is hozzájárultunk. Viszont, amit kiemelnék, hogy Sebastian Coe, a Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke az első beszédében így fogalmazott: „Még soha nem volt ilyen mennyiségben és minőségben brandingelt atlétikai verseny a történelem során.” A mennyiség inkább pénzkérdés, s ahogy láthattuk, szántak is rá. A minőséghez viszont ténylegesen a kivitelezőnek van leginkább köze. Több nemzetközi szakember is személyesen gratulált a munkánkhoz. Talán ennél nagyobb elismerés nem is szükséges.

Ha már a minőségnél tartunk, akkor adódik a kérdés, hogy a tervezés is a ti feladatotok volt? Legalábbis egy kis részben?

Bizonyos esetekben igen. Amit például a Hősök terén, vagy a maraton útvonalon láthatott a közönség, azokat mi terveztük partnereinkkel együttműködve. De azt hozzá kell tenni, hogy a projekt végére összesen több mint 200 szakembert foglalkoztattunk a különböző munkálatok során. Területenként más-más alvállalkozókat hívtunk segítségül, de az egésznek a megvalósítási felelősei mi voltunk, és a nyomtatások nagy részét is házon belül készítettük.

Kiváló példa a tervezésre, hogy viszonylag nagy mennyiségű eselék keletkezett volna egy dekorelemnél, ám a kollégáimmal közösen kitaláltuk, hogy az eleve hulladékként kezelt anyagból készülhetne például egyedi legyező – hiszen úgyis meleg lesz – és tolltartó az általunk gyártott pultokra. Tehát ebben az esetben az ötlet és a tervezés is tőlünk származott. Ezek egy része hullámkarton, másik része pedig polipropilén eselékre készült. A legyezőink olyan sikeresek lettek végül, hogy külön gyártanunk kellett még belőle.

Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen nívós és grandiózus projektet elnyerjen egy cég?

Az elején kaptunk kritikát más cégektől, hogy miért pont mi nyertük el ezt a projektet, hiszen „csak” egy nyomda vagyunk. Egyrészt régóta már nem csak nyomda vagyunk, másrészt ha megnézzük, mekkora kapacitás áll mögöttünk, akkor látható, miért is voltunk megfelelő választás. Fontos, hogy a megnyitó közeledtével ezek a kritikai hangok teljesen megszűntek.

Kiváló példa erre, hogy minden rendezvényen akadnak olyan problémák, amiket azonnal kell megoldani. Többször így történt ez a világbajnokság során is. Például egy adminisztrációs hiba miatt a nyitóeseményre nem készültek el bizonyos dekorációs elemek (több száz négyzetméter), amelyeket néhány óra leforgása alatt pótoltunk. Ha nincs meg a profi szakembergárda, a saját kapacitás, akkor ezt fizikai képtelenség lett volna kivitelezni.

Egy ilyen méretű projekt során viszont rengeteg hulladék keletkezik. A hátramaradt anyagokkal mi történt, mennyire sikerült újrahasznosítani vagy újra felhasználni?

2023-ban már végre elértünk oda, hogy erre ténylegesen figyelmet fordíthattunk. A táblás elemek esetén újrahasznosítható polipropilént, vagy speciális kartonokat használtunk. Az eredeti kiírásban például 860 darab roll-up szerepelt, amit sikerült nullára csökkenteni, és más (környezetbarát) megoldással helyettesíteni. A legtöbb pultot is kartonból állítottuk össze, de sorolhatnánk sokáig ezeket a megoldásokat, amikhez még az elején sokat kellett győzködjük a megrendelőt, amelyet aztán tesztek sorát prezentáltunk, ám végül mindenki teljes megelégedésére készültek el ezek a dekorációk.

A bontásnál tapasztaltuk meg, mennyire az emberek szívéhez nőtt az esemény, ugyanis a legtöbben valamilyen emléket szerettek volna hazavinni, és ekkor láttuk, hogy a dekorelemeket teszik el szuvenírként. Viszont emellett rengeteg anyag hátramaradt, amelyeket a BP2023 (mint fő szervező) jótékonysági célokra fordított, azaz például állatmenhelyek számára ajánlott fel. Ez jó példája annak, hogy mindenki nyerhet, hiszen ők örülnek neki, mert ingyen jutottak hozzá kiváló anyagokhoz, mi pedig azért, mert nem lesz belőle felesleges, néhol veszélyes hulladék. Ezáltal még a megrendelő is elégedett, mivel nem kell annyit fizetnie a hulladékkezelésért. Tehát a felhasznált alapanyagok egy része újra felhasználásra kerül, másik része újrahasznosításra, a hulladék mennyiségét pedig példaértékűen sikerült redukálni.

Nagy nemzetközi esemény dekorációjában töltöttetek be vezető szerepet. Hogy látod, ennek milyen visszhangja lesz ügyfélszerzés tekintetében?

Ahogy korábban is említettem, a helyszínen rengeteg gratulációt, elismerést kaptunk. Tehát a szervezőknek nemzetközi szinten is kifejezetten tetszett a munkánk. Konkrét választ viszont még nem tudok adni a kérdésedre, mert még túl közel van az esemény vége, de reméljük lesz folytatása.

Mit gondolsz, mitől volt ennyire sikeres a világbajnokság, minek köszönhető, hogy ennyire pozitív sajtót kapott?

A Budapest 2023, valamint minden kivitelezőcsapat beletette a szívét, lelkét ebbe a projektbe. Én csak azt látom, hogy a mi együttműködő partnereink részéről milyen volt a visszhang. Többen is jelezték, hogy a sokat látott kollégák is lelkesen dolgoztak azon, hogy időben elkészüljön a megfelelő minőségű produktum. Talán jó példa, hogy az egyébként unalmasnak tűnő, állandó dekorációs ügyeletre nem kellett lasszóval fogni a kollégákat a kilenc napra, hanem önként jelentkezők közül választhattuk ki az erre érdemes munkatársakat.

Ha most megkeresnének, hogy két év múlva újra titeket bíznának meg a teljes projekt kivitelezésével, akkor mit mondanál?

Ha újra ugyanezt itthon kellene megcsinálni, már tudnám, hogy mit csinálnék másképp. Másodszorra újra elvállalnám, viszont harmadszorra már nem biztos. Ez egy olyan kihívás, amit talán szívesen vállal az ember, viszont huzamosan ilyen nyomás alatt lenni már sok lenne. Az biztos, hogy tudom, mit javítanék, hogyan lehetne még gazdaságosabban és stresszmentesebben megcsinálni.

Némethi Botond, Sign&Display magazin

- Hirdetés -

Sign&Display