Így olvad össze a fizikai és a virtuális valóság: Alok egyetlen stúdiófellépés alatt járt be galaxisokat, jégkristálybarlangokat, posztapokaliptikus városokat, földönkívüli őserdőket, és ez még csak néhány a látványelemek közül, amelyek elfértek egy kétórás műsorban.
Élőben kb. 750 ezren, utólag letöltve közel nyolcmillióan látták eddig Alok „Alive” című élő fellépését a YouTube-on. A brazil DJ december 20-án közvetítette a szettet, úttörő látványvilággal, amit a disguise dolgozott ki számára. Az élő xR (extended reality) műsorban gyakorlatilag eltörölték a fizikai és a virtuális tér határait.
A semmihez sem hasonlítható látványvilágot a cég 25 Gbit/s sebességű vx 4 médiaszerverével és rx platformjával közvetítették, hogy ne okozzon gondot a 4K felbontású, másodpercenként 60 képkockás videó sem, és még csak ezután jött a csavar: a 3D animációkkal és projektorok kreálta környezettel vegyes élő képet valós időben kellett renderelni, az Unreal, a Unity és a Notch motorjaival.
A projekt a legprominensebb brazil DJ-k egyikéhez, Alokhoz kötődik, aki a tavalyi év egymás után lemondott fesztiváljai helyett keresett új alternatívát ahhoz, hogy minőségi, látványos szórakoztatást juttasson el a rajongókhoz. A rendező az OkeStudio zsenije, Fabio Soares volt, aki a szintén brazil Maxi audiovizuális környezeteket építő csapatával és a disguise munkafolyamat-specialistájával, Tito Sabatinivel dolgozott együtt. Az eredmény egy paradigmaváltó, kétórás műsor lett, a középpontban Alokkal, aki dinamikusan és folyamatosan változó közegben: hol színpompás erdőben, stilizált gombák és fák között, hol pedig felépülő, majd leomló városok utcáin, vagy éppen galaktikus részecskeáramlatok és ragyogó jégszilánkok között állt a DJ-pultnál.
„A disguise támogatása nélkül semmire sem mentünk volna”, nyilatkozta Jose Augusto Martins társrendező (Maxi). „Nélkülük nem tudtunk volna belevágni egy ekkora projektbe, és a videós csapat sem tudta volna, hogyan használja ki az xR lehetőségeit. A jelenlétük kellő magabiztosságot adott ahhoz, hogy megfelelően levezényeljük a műsort, amivel egy igazi élő show energiáját akartuk átadni az embereknek, és ez sikerült is”, nyugtázta.
„A briefet kizárólag a disguise segítségével lehetett teljesíteni, mivel egyszerre kellett használni a három nagy renderelő motort, a több kamera közötti váltást, és a négy sínen mozgatott kamerát, amelyeket az Estabili nyomkövető rendszerrel vezéreltünk”, magyarázta Tito Sabatini, hozzátéve: mindemellett az egész stábbal meg kellett értetni, hogyan dolgozzanak xR környezetben.
A disguise kreatív szakemberei és technikusai arra specializálódtak, hogy megtervezzék, felépítsék és bemutassák azokat a vizuális elképzeléseket, amelyeknek tényleg csak a képzelet szab határt.
Vagy még az sem. Valós idejű 3D vizualizációt tesznek le az asztalra, legyen szó a Louis Vuitton megelevenedő kirakatairól, a Maserati három helyszínen, mégis egy színpadon zajló kocsipremierjéről, a Burdzs Kalifa teljes felületén megjelenő animációkról, az e-sport vb-helyszín építéséről vagy tévéstúdiók digitális fényfestéséről. A legújabb xR technológiájuk már több szakmai díjat is nyert, és olyan előadóknak készítettek az Alokéhoz hasonló kiterjesztett valóságokat, mint Katy Perry és Billie Eilish, vagy akkora tévés produkcióknak, mint az MTV Video Music Awards és az America’s Got Talent.
ÉS HOGYAN ALKOTNAK EZEKKEL A MEGOLDÁSOKKAL SZUPERHATÉKONY FÉNYREKLÁMOKAT?
A sign ipar csúcsát képviseli az a klímaváltozás elleni kampány, amihez a disguise 4x4pro médiaszervereit, illetve Barco lézerprojektorokat használtak, hogy töredező antarktiszi jégheggyé változtassák az ENSZ New York-i székházának 152 méter magas oldalfalát. Az installáció hanggal volt tökéletes: bejátszották hozzá a lehasadó jégsziklák semmivel sem összetéveszthető robaját és fiatal aktivisták kommentárjait is. A döbbenetes és grandiózus élmény egy életre megmarad azok emlékezetében, akik élőben látták egy jéghegy olvadásának szépségét, méreteit és hangját.
Nemzetközi járműexpókon is arattak, pedig ha valahol, akkor ilyen rendezvényeken nehéz kitűnni. A 2019-es Genfi Autókiállításon a Renault standját sikerült egyedivé tenni egy 63 méter hosszú, 2,5 méter magas LED-fallal, ami nem kevesebb, mint 18.144 x 720 pixeles felbontással jelenítette meg a cég animációit. A videók és a hozzájuk programozott intelligens lámpák (240 darab kellett belőlük) egységes atmoszférát teremtettek a kiállításon megjelent aktuális járművek és a futurisztikus koncepcióautók bemutatásához.
Ennél is tovább mentek az 1,3 millió látogatót vonzó Tokyo Motor Show-n, ahol a Toyota számára telepítettek 77,4 méteres, 24.768 pixeles LED-falat, sőt, támogatták az interaktív elemek és élő videójátékok futtatását is. Ekkora felületen és ilyen feltételekkel már nincs szükség kompromisszumra sem a képméret, sem pedig a minőség terén, ráadásul a megbízhatóságra sem lehet panasz: a rendszert napi tíz órán és összesen két héten át üzemeltették, a legapróbb hiba nélkül.
A grandiózus LED-fal lényegében az egész stand háttereként szolgált: körbevette azt, és magával ragadó, izgalmas, mindig mozgó, nagyon színes felületet hozott létre. A legnagyobb élményt pedig az jelentette a látogatóknak, hogy „interakcióba léphettek a megjelenő tartalmakkal”, osztotta meg a tapasztalatokat Emu Hino, a disguise technikai rendezője.
Gábor János, Sign & Display magazin
Képek forrása: disguise