A Sign magazin legelső számában vezető anyag volt Bodrogi Tibor neonról írt cikksorozatának első része. Az Alustart, amelynek Bodrogi Tibor azóta is ügyvezetője, sokat változott, fejlődött, mint ahogyan a fényreklámok piaca is. Erről beszélgettünk az évforduló kapcsán.
S&D: Akkor, 25 évvel ezelőtt azt jósolta, hogy a nagyvárosok hamarosan tele lesznek neonreklámokkal.
Tibor: Tele is lettek! Az Alustart a neonon nőtt fel, meghatározó volt az életünkben. A csőgyártásban is nagy kapacitást építettünk fel, voltak évek, amikor havonta 1500-2000 db csövet gyártottunk. Napjainkra a LED átvette az uralmat, és ezt követve mi is igazítottunk az arculatunkon: akkor Alustart Neonreklám Kft. néven futottunk, ma Alustart Fényreklám Kft. a nevünk. Az egyedi reklámokról a kereskedelmi hálózatok reklámberendezéseinek kivitelezése felé fordultunk. A neonnak ugyanakkor fontos helye maradt a szívünkben, és vannak partereink is, akik ugyanígy éreznek. Akad olyan megrendelőnk, akinek még mindig neonreklámokat készítünk. Exkluzív helyeken, Európa nagyvárosaiban vannak éttermei, és nem hajlandó váltani, mert a neon az arculata részévé vált. Ma már nagyon szép LED-es fényreklámokat lehet látni, de a szakavatott szem most is megállapítja egy világítótestről, hogy gáztöltésű neoncső, és ennek mindig megmarad a presztízse és a varázsa. Vannak olyan neonreklámjaink, amelyek 20-25 év után is ugyanúgy világítanak, nem újítottuk fel őket, mert nem volt rá szükség.
S&D: Ez a bizonyos neonról szóló cikksorozat egészen sajátos karriert futott be a megjelenés után.
Tibor: Meglepően sikeres volt: a Villanyszerelők Magazinja is átvette, sőt, azóta az interneten több helyen is találkoztam vele hivatkozási alapként. A témának nem nagyon van magyar nyelvű irodalma, így amellett, hogy a magazinban érdekes színfolt volt, a cégünknek pedig jó reklám, legnagyobb meglepetésemre sikerült valami olyat lerakni az asztalra, ami a mai napig megállja a helyét. Azóta egyébként a Magyar Fényreklámgyártók Szövetsége (HSF), létrehozott egy reklámipari szakkönyv műfordítást, amelyben van egy neonreklámokról szóló fejezet is.
S&D: Nehéz ilyen hosszú időt néhány mondatban összefoglalni, mégis, tegyünk rá kísérletet: hogyan alakult az Alustart pályaíve az elmúlt 25 évben?
Tibor: Ugyanúgy, mint akkor, azóta is a minőség és a megbízhatóság a legfontosabb számunkra, de arra is ügyelünk, hogy ne veszítsük el a családi vállalkozásból fakadó személyességet. Akkor, 25 éve körülbelül harminc munkatársunk volt, ma a duplája, és egy 20-25 fős alvállalkozói gárdát is folyamatosan mozgatunk. Azóta egy komplex gyártási technológiát építettünk ki, nálunk minden házon belül van: a tervezés, az acél-, alumínium- és műanyagfeldolgozás, a villanyszerelés, lézervágás, marások, élhajlítások, egyszóval minden, ami egy teljes munkafolyamat végigviteléhez szükséges. A reklámszakmában egyedülálló módon saját porfestő üzemünk van, emellett digitális nyomdánk és betűgyártó gépeink is. Igyekszünk mindenben követni a signage iparágban végbemenő technológiai változásokat. Az árbevételünk több mint ötven százaléka export, ez jelentős változás az elmúlt 25 évhez képest. Már neont is nagyon sokat exportáltunk, de az uniós csatlakozástól kezdve a külföld a meghatározó piacunk. Sok mindent éltünk túl: nyilván megéreztük mi is a 2008-as válságot és a pandémia okozta világméretű pánikot. Az energiaválságot is túléltük: azt gondoltam, hogy amit elsőként radikálisan elvágnak majd a cégek, azok a világító reklámok lesznek, de az elmúlt évek növekedése erre is rácáfolt. Talán mert minél nagyobb a válság, annál nagyobb a verseny is, a cégeknek muszáj reklámozni, és ennek egyik fő eszköze a fényreklám.
S&D: 25 évvel ezelőtt a cég fő küldetése a fényreklámok népszerűsítése volt. Van-e most olyan projekt a láthatáron, amely a szakma szempontjából újszerű kezdeményezésnek számít?
Tibor: Valami olyasmibe fogtunk most a Fényreklám Szövetségen belül, ami, ha megvalósul, akkor fontos mérföldkő lehet a szakma történetében. Egyetemi szintű képzés kidolgozásán és elindításán dolgozunk, amely most már lassan célegyenesbe fordul. Két másoddiplomás képzésről van szó: fényreklámipari szakember, illetve fényreklámipari szakmérnök képesítést szerezhetnek majd a hallgatók. Az előbbire bármilyen alapdiplomával lehet majd jelentkezni, az utóbbira szakirányú mérnökök jelentkezését várjuk. Az Oktatási Hivatal már jóváhagyta a teljes képzési anyagot, most a részletek – tanterv, óraszámok – kidolgozása zajlik a kecskeméti Neumann János Egyetemmel karöltve. Ha ez megvalósul, elindul és sikeres is lesz, akkor úgy érzem majd, hogy a mi generációnk letett valamit az asztalra, és mindent elkövetett azért, hogy olyan nemzedéknek adja át a stafétabotot, akik haladó szellemiségűek, jól képzettek, és lehetőségük van Európa legjobban képzett szakembereivel is felvenni a versenyt.
S&D: Zárszóként kanyarodjunk vissza az Alustart-hoz! Van a cégnek olyan ügyfélkapcsolata, amely már 25 éve tart?
Tibor: Nagyon sok. Nem olyan régen rátaláltam az első világító táblánkra, amit eladtunk: egy gyógyszertár reklámja, még az eredeti fóliadekoráció is rajta van. Harminc éve készítettük, ez már történelem! De minden általunk készített reklámhoz fűződik egy ügyfélkapcsolat, egy személyes történet, sok apró élmény. Az a nagyszerű, hogy ha külföldön járok, és esténként sétálni indulok egy-egy európai nagyvárosban, sok helyen fogad ismerős látvány. Nem nagyon van olyan nagyváros Európában, ahol ne lennének reklámjaink. Nehéz szavakba önteni, milyen érzés, amikor mondjuk Koppenhága főterén a Hódmezővásárhelyen gyártott táblákat nézegetem.
Kerényi Kata #sign&display magazin