Alig néhány éven belül, legkésőbb 2024-re már 25 milliárd dollárt fog érni ez a szektor, és hozzájárul az értékláncok fejlődéséhez, a piaci innovációhoz, illetve a termelés hatékonyabbá tételéhez.
A 3D nyomtatás technológiája tele van lehetőséggel, az utóbbi években mégis hullámzott a népszerűsége. Mostanra viszont stabilan nő azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek ilyen megoldásokat kínálnak, és gyorsítják ügyfeleik termelését, miközben csökkentik a költségeket.
A hatékonyságára a COVID is rámutatott: nélkülözhetetlenné vált az egészségügyi termékek gyártásában, hiszen gyorsan lehetett vele reagálni a veszélyhelyzet okozta készlethiányra. A krízis után egyértelművé vált az is, hogy egy zöld, környezetbarát jövő alapja lehet, lévén, hogy a hagyományos gyártófolyamatokhoz képest jóval kisebb a nyersanyagigénye, alkalmas komplex formák legyártására, és csökkenti a kiadásokat. Az adottságai meglehetősen népszerűvé tették: előszeretettel használják kisvállalkozások, iskolák, illetve mindenki más, aki alacsonyabb példányszámban gyárt, vagy prototípust készít vele.
A legutóbb kiadott Additive Manufacturing Trend Report szerint a 3D nyomtatásból származó globális bevétel ebben az évben 12,6, míg 2022 végére 17,6 milliárd dollárra duzzad. A szakemberek ennél is nagyobb, 43 százalékos növekedést várnak 2024-re, amit újabb ugrás követ: 2026-ban már 37,2 milliárd dollárt fog érni a szektor.
A Sculpteo azt is megvizsgálta, hogy jelenleg milyen folyamatokban alkalmaznak 3D nyomtatást. A felmérésükben résztvevők 60 százaléka kutatási célra, 52 százaléka pedig végfelhasználásra szánt mechanikai alkatrészek gyártására fogta be. A statisztika szerint 32 százalék szerszámkészítéshez vagy alkatrészek pótlásához használja. A cégek gyakran érveltek a technológia mellett azzal, hogy jelentősen gyorsítja (36 százalék) és sokkal rugalmasabbá teszi (12 százalék) a termelésüket.
A kutatás kitért a költségekre is: 2020-ban a résztvevők 67 százaléka ezer és 50 ezer, tíz százaléka pedig 50 és 100 ezer dollár között költött 3D nyomtatásra, míg 23 százalékuk ráfordítása a százezer dollárt is meghaladta. A felhasználókat többnyire meggyőzte a technológia, hiszen 61 százalékuk tervezi növelni az erre fordított befektetéseket: 29 százalékuk 50, míg 32 százalékuk 50-100 százalékkal szán rá többet, 2021 végéig.
Gábor János, Sign&Display
Fotó: nerdwarrior – Pinshape