Ideje kilépni a golyóstoll-hűtőmágnes-kulcstartó bűvköréből! A céges ajándéktárgyak területén valódi forradalom zajlik napjainkban. Nézzük, mik az idei év trendjei!
Miért fontos a reklámajándék?
Ma már automatizmus, hogy ha egy cég rendezvényt szervez, vagy akár csak egy megbeszélés erejéig is vendégeket fogad, valami olyan aprósággal kedveskedik nekik, amit hazavihetnek, és ami később is jó érzéseket ébreszt bennük, ha rápillantanak. Az üzleti kapcsolatok fenntartásának csak egy rétege a közös projektek tervezése és kivitelezése: ahogy egy konferencián is a legértékesebb idősáv a szünet, amikor a résztvevők megszólíthatják egymást, és egymás szemébe nézhetnek, úgy a hosszabb távú üzleti együttműködés kulcseleme is az, hogy legyen annyi személyes kapcsolat, hogy meg tudjuk szólítani egymást. Egy céges ajándék sok mindent sugallhat: azt, hogy figyelünk egymásra, hogy tudjuk, a másik minek látná hasznát, és közben egy kicsit eljutunk a személyes terébe is, hiszen a táskájában, az autójában, az irodájában, esetleg az otthonában kiemelt helyre kerül egy olyan tárgy, amin ott van a logónk: így együtt vagyunk akkor is, amikor személyesen éppen nem találkozunk.
A céges ajándékok nemcsak a külső kommunikáció eszközei, de a munkatársak számára is fontosak lehetnek. Az, hogy hasonló jelzésű tárgyakkal vesszük körül magunkat, erősíti az összetartozás érzését, és emeli a közös ügyért együtt folyatott munka értékét. Így a reklámajándékok „házon belül” is jó szolgálatot tesznek, és kimutathatóan javítják a munkahelyi hangulatot, növelik a hatékonyságot.
A reklámajándék egyben fontos arculati elem is, hiszen sokat elmond arról, aki adja. Mennyire kreatív? Hogyan kapcsolódik az ajándék a fő tevékenységhez? Lehet-e másnál hasonló megoldást látni, vagy teljesen egyedi a meglepetés? Hordoz-e valamilyen, önmagán túlmutató üzenetet? És ezzel el is jutottunk odáig, hogy melyek a legfontosabb szempontok a tökéletes reklámajándék kiválasztásához.
Dísztárgyak helyett hasznos holmik
A pazarlás korábban a gazdagság fokmérője volt, de manapság inkább az számít felelősen gondolkodónak és korszerűnek, aki minél inkább kerüli: ez az egyik legfőbb oka, hogy a mutatós, de haszontalanabb tárgyak irányából egyértelműen a praktikum felé fordult a reklámajándékok piaca.
A maradéktalanul hasznosítható ajándékok közé tartoznak azok, amelyeket el lehet fogyasztani: az ehető meglepetések sosem mennek ki a divatból. Az előre csomagolt ajándékkosarak ideje azonban lejárt, ma már a kézműves élelmiszerek számítanak az ajándékok csúcsának. A kézzel készített bonbonok, a kézműves alkoholos italok vagy gyümölcslevek, a különleges termelői méz vagy elegánsan csomagolt lekvárválogatás azt sugallja, hogy a cég egy kicsit kényeztetni szeretné a megajándékozott partnert.
Hasonló üzenete van az úgynevezett wellness-boxoknak is, amelyek a távmunka népszerűségének növekedésével jelentek meg a céges ajándékok piacán. Olyan dobozok ezek, amelyeket személyre szóló apróságokkal lehet megtölteni: tehetünk bele teát, pozitív üzeneteket, illatgyertyát, kézműves szappant és más, relaxációt elősegítő dolgokat. Nincs két egyforma wellness-box, és ez az exkluzivitás érzését sugallja.
A cég arculatához szorosabban-lazábban illeszkedő használati tárgyak is mindig nagy sikert aratnak: egy sportszergyártó cég biztosan nem nyúl mellé, ha céges logóval ellátott gumiszalagot, sportkulacsot vagy lépésszámlálót ajándékoz, mint ahogy a nyomdaiparban tevékenykedő cégnek is biztos siker a szép kivitelű notesz vagy kártyatartó, ahogyan a kertészetnek az elültethető magok. A lényeg, hogy valami olyan tárgy legyen, ami napi használatba kerül, és minden alkalommal, amikor a megajándékozott rápillant, jusson róla eszébe, kitől kapta.
A toplista élén: fenntarthatóság és DIY
Napjaink legfontosabb, legégetőbb kérdése minden kétséget kizáróan a fenntarthatóság. Ha egy cég minden apró gesztusában ott szerepel ez a szempont, akkor nemcsak haladó szellemiségűnek, de felelősségteljesnek is tűnik partnerei szemében. A mostanában legkorszerűbb céges ajándék mindenképpen megfelel ennek a szempontnak. Vagy újrahasznosítható, vagy újrahasznosított alapanyagból készült, vagy a már említett pazarlásmentességet képviseli, és maradéktalanul felhasználható. Esetleg virtuális. Egy e-ajándék – például egy digitális ajándékkártya – tökéletes választás, ha a fenntarthatóság az elsődleges szempont. Ennek a megoldásnak kiemelt előnye, hogy aki megkapja, végigböngészi az ajándékozó cég weboldalát vagy webshopját, hogy eldöntse, mire váltja be, így megismeri a termékkínálatot, kialakul egyfajta bizalom és kötődés, amely akár elköteleződéssé is válhat a későbbiekben.
A személyes kapcsolatok építésére és elmélyítésére egyre több cég tart olyan nyílt napot, ahol egy-egy szakmai téma apropóján lehetőség adódik a partnerekkel való találkozásra. Ezek gyakran termékbemutatóval összekötött workshopok. Korábban ez egy-egy prezentáció volt, ahol az érkezők kaptak ajándékba egy tollat és egy noteszt, esetleg egy kulcstartót vagy egérpadot. Ma már a legemlékezetesebb workshopok interaktívak, azaz a résztvevők nem passzív hallgatók, hanem maguk is kipróbálhatnak mindent, ami csak szóba kerül. Ez pedig új trendet hozott a céges ajándékok világába is: a szakmai napok során a vendégek, miközben kipróbálják a bemutatott terméket vagy technológiát, saját maguk számára állítják elő azt, amit aztán ajándékként hazavisznek. Egy saját mintával nyomott pólót vagy bögrét, egy helyben összerakott egyszerűbb használati tárgyat, dobozt, névjegykártyát… a lehetőségek száma végtelen. Az ajándéktárgyhoz így sokféle érzés társul: a saját kézzel végzett munka öröme, rácsodálkozás az új technológiára, a másokkal együtt töltött idő értéke, és nem utolsó sorban a céghez fűződő kapcsolat – ami a céges ajándékok lényege.
Kerényi Kata, Sign&Display magazin