A Magyar Fényreklámgyártók Szövetsége (HSF) számos kihíváson ment keresztül az elmúlt időszakban, de emellett olyan projektek megvalósításán is dolgozik, amelyek ezen iparág szereplői számára kiszámíthatóbb jövőt eredményezhetnek. Bacskai János, a HSF elnöke nyilatkozott lapunknak a trendekről, kihívásokról és az iparág jövőjéről.
2019-ben lettél a HSF elnöke. Egy meglehetősen mozgalmas időszakban vezetted a szövetséget. Milyen kihívások adódtak az elnökséged alatt?
A legnagyobb kihívást a pandémia alatt érzékelhettük. A 2020-21-es években nem tarthattunk programokat, illetve nem volt lehetőség a személyes kapcsolatok ápolására és építésére. Az igazi nehézséget az okozta, hogy viszonylag fiatal, kis létszámú szervezetként nem rendelkeztünk számottevő rutinnal a hatékony működéshez megváltozott helyzetben. De ebből is tanultunk, tapasztalatot szereztünk.
Megválasztásom óta kiemelt célkitűzésünk a fényreklámgyártó szakképzés beindítása Magyarországon, illetve a szakma megismertetése a dekoratőrképzésben résztvevő diákokkal. Itt komoly hátráltató tényező volt, hogy az iskolák bezártak a pandémia alatt. Időközben megváltozott a felnőttképzés jogszabályi keretrendszere, új programkövetelményt kell jóváhagyatni a minisztériummal. Azonban az ehhez szükséges online felület csak március végén készül el. Az elnökség újraválasztásának legfőbb indoka az volt, hogy lehetőséget biztosítsunk végigvinni az eltervezett programokat. A szakképzés kérdése, úgy tűnik, egy elnökségi ciklusokon átívelő, hosszabb távú projekt.
A szövetség tagjai hogyan álltak helyt a koronavírus-járvány okozta helyzetben?
Ha a kettő-négy évet együtt nézzük, akkor összességében a HSF tagoknál komoly visszaesést nem lehetett tapasztalni, de a kieső és fluktuáló munkaerő miatt feszítettebb tempóban lehetett csak a megrendeléseket határidőre teljesíteni.
Minden válsághelyzetben első lépésként azokat a költségkereteket fogják vissza, amelyekből a reklámfeliratokat, esztétikai beruházásokat finanszírozzák. A lezárások kihirdetése éppen ezért aggodalomra adott okot. Valóban komoly megrendelésállomány esett ki például a kiállítás- és konferenciaszervezési tevékenység bezuhanásával, az utazási lehetőségek megszűnésével. Ugyanakkor az élelmiszer- és vegyi áru kereskedelmi bolthálózatok nem szűntek meg működni, így abból az irányból folyamatos megrendelés érkezett. A kiskereskedelmi egységekben a járvány terjedését akadályozó plexifalak gyártása például kifejezettel jól jött a hirtelen kieső megrendelések pótlására az első időkben. Az irodaházak, sportlétesítmények építése sem áll meg teljesen. Ha csökkentek is némileg a megrendelések, az iparág bezuhanásáról eddig nem beszélhetünk. Viszont még magához sem tért a gazdaság a covid okozta sokkból, egy újabb kritikus helyzetbe kerültünk, amely kihívások elé állítja az iparágat. A minket is érintő gazdasági megtorpanás szerintem még csak most fog jelentkezni. Az alapanyag-ellátásban volt néhány kemény hónap, de a kereskedelmi ágazat viszonylag hamar magára talált. A hazai fizetőeszköz árfolyamgyengülése folyamatos áremelkedést vetít előre.
Hogy tekintesz vissza a HSF elmúlt négyéves tevékenységére?
A szövetség alapvető célját betöltötte, az iparágban tevékenykedő cégek képviselőinek közösségi fórumává formálódott. A szövetségen belüli találkozók mellett a nyílt szakmai nap is ezt a célt szolgálja. A Fényreklámgyártók Kézikönyvének lefordítása és megjelentetése a tagság közös sikere. Figyelemmel kísérjük és támogatjuk a neonmentők munkáját, akik Budapest ikonikussá vált neonreklámjait próbálják megmenteni.
Más szakmai szervezetekkel is felvettük a kapcsolatot, így például a MEE Világítástechnikai Társasággal együttműködési megállapodást kötöttünk. Részt vettünk a MEE VT által szervezett 14. LED konferencián, amelynek eredményeként két előadót hívtunk meg a nyílt szakmai nap programjába. Reméljük, hogy kölcsönösen előnyös szakmai együttműködés indulhat el. Mindkét szervezetnek kiemelkedő célkitűzése a minőségbiztosítás, a szabványok széleskörű megismertetése és alkalmazásuk kiterjesztése. A sign szakma sokszínűségét hivatott bemutatni a Gál Imre-díjjal elismert Az év reklámterméke pályázat. Hihetetlenül izgalmas és érdekes pályaművek szoktak beérkezni. A klasszikus világító reklámfeliraton kívül a legkülönfélébb alapanyagokból kivitelezett belsőépítészeti megoldások, üzletberendezések, installációk jelennek meg. Jó érzés látni a tervezésre, kivitelezésre fordított energiát és kreativitást.
Egy másik sikeres rendezvényünk volt a „generációs találkozó”, amikor a már visszavonult cégalapítókkal találkoztunk és elevenítettük fel a hőskort, a kilencvenes éveket, amikor elindult a sign gyártás Magyarországon. Egyre több cégben válik aktuális kérdéssé a generációváltás. A HSF új elnökségének megválasztásakor a fiatalok előtérbe helyezését is megcélozzuk.
Az elmúlt négy évben a tagság növekedett?
Két céggel bővült a taglétszám, és egy cég – aki megszüntette reklámgyártói tevékenységét – kilépett a szövetségből. Felmerülnek érvek pro és kontra a taglétszám bővítése kérdésében, de egyelőre az a tagság álláspontja, hogy nem szeretnénk mindenáron növekedni. Egy bizonyos cégméret és foglalkoztatotti létszám van meghatározva felvételi kritériumként, amelynek megváltoztatása nincs napirenden. A pártolói tagság lehetősége konkrét esemény – szakmai nyílt nap – támogatása formájában valósul meg. Több program nagyobb aktivitást eredményezhetne, de az elmúlt időszak sajnos nem a közösségi élet, partnertalálkozók szervezéséről szólt.
Milyen trendek figyelhetők meg a fényreklámgyártók körében Magyarországon az elmúlt időszakban?
Folyamatos, kiszámítható fejlődés figyelhető meg ezen iparágban. A műanyaggyártók egyre inkább zöld megoldásokat alkalmaznak. Emellett örvendetes, hogy a gyártási hulladék visszagyűjtésére és újrahasznosítására látunk már hazai kezdeményezést. A megvilágításban már egy évtizede jelen van a led technológia. Ezért az, hogy az Európai Unióban februártól kivezették a hagyományos fénycső gyártását, jelen pillanatban nem indukál hatalmas megrendelésnövekedést a fénycsövek led-re cserélése miatt, hiszen az elmúlt években már megtörtént az átállás. A ledes fényforrások gyártói természetesen nem tétlenkednek, már a sokadik generációs modulok és betápok szerezhetők be. Ezek a fejlesztések a megrendelői oldal számára és design szempontjából nem jelentenek átütő újítást, de nagyobb, egyenletesebb fényerőt, kisebb energiafelhasználást, valamint megbízhatóbb működést és a garanciális idők növekedését igen. Ami felé elmozdulni látszik a világítóreklám-gyártás, az a ledes kijelzők és videófalak szélesebb körű használata.
Némethi Botond, Sign&Display magazin
Kövess minket a közösségi oldalainkon is:
Sign&Display Facebook, Sign&Display Instagram, Print&Packtech Facebook, Print&Packtech LinkedIn