Új szintre emeli a környezeti oktatást az ökotanterem és közösségi tér
Újabb ökotanterem épült Magyarországon. A több mint 100 önkéntest megmozgató projekt a DS Smith támogatásával és kezdeményezésére valósult meg a BME Lakóépülettervezési Tanszékének közreműködésével. Az élménypedagógia elvei mentén létrehozott közösségi tér a hatékonyabb környezeti nevelést, valamint a vállalat missziójának tekintett körforgásos gazdaság folyamatainak megismertetését célozza meg.
Élménypedagógiával egy környezettudatos generációért
A környezettudatos szemléletformálás kulcsa a tapasztalás. Ennek lehetőségét teremti meg az élménypedagógia, amely kilép a formális oktatási keretek közül, és az impulzusokra, ingerekre építi az ismeretátadás, készségfejlesztés folyamatát. Ezt kívánja támogatni a DS Smith. A fenntartható csomagolási megoldásokat nyújtó vezető vállalat az Ellen MacArthur Alapítvánnyal való együttműködése keretében 5000 fonttal járult hozzá Nagykátán a Váci Mihály Katolikus Általános Iskola udvarán megépült ökotanterem megvalósulásához. A projekt célja, hogy az addig kevésbé használt ligetes udvarrészt funkcióval töltsék meg; a tanórák mellett fejlesztő foglalkozások, környezeti nevelés és közösségi programok is teret kapjanak.
Közösségi építés és építész szakmai támogatás
A jövőtudatos csomagolási vállalat a BME Lakóépülettervezési Tanszékével működött együtt az ökotanterem program során. A kültéri tanterem az Egyetem építészhallgatói, Szakál Emese és Zoboki Réka pályamunkája alapján valósult meg. A szerkezet moduláris elemekből áll, mely lehetővé tette, hogy közösségi építkezés keretében, önkéntesek által keljen életre, és a jövőben tovább bővítsék. A Cifra palota nevet viselő konstrukció központi elemét maga a közösség adja, e köré épült fel a teljes koncepció. A szakemberek a tervezés különböző fázisaiban workshopok keretében mérték fel a diákok, pedagógusok és szülők igényeit, amelyek rávilágítottak arra, hogy a speciális kültéri építmény különösen fontos szerepet fog betölteni az iskolai közösség életében. Így amellett, hogy tanteremként használják, fontos számukra, hogy a szünetekben, illetve a szabadidős tevékenységek során közösségi térként működjön, ha kell, privát szférát, ha kell, egyfajta tanulókuckót biztosítson. Az ökotanterem pedig fizikailag és szellemi üzenetében is szorosan kapcsolódik az iskola oldalában néhány éve létesített iskolakerthez, ami a tanulók körében is nagy népszerűségnek örvend.
A két osztályt befogadó kültéri helyiség felépülését több mint 100 önkéntes támogatta, tanárok, diákok, szülők, az iskola volt tanulói és a vállalat dolgozói mind-mind részt vettek a munkálatokban.
Vincze László egyetemi docens, a tervezőpáros konzulense szerint különösen értékes, ha a hallgatók egy olyan projektet vihetnek végig, amelyben megtapasztalhatják, mi a különbség egy közösség által létrehozott építmény és egy olyan épület között, amelyhez nem kapcsolódnak a bennük élők vagy a felhasználók. Hiszen a közösség bevonódása révén egy adott helynek már az épülése pillanatában története lesz. „Mindig örömmel csatlakozunk olyan projektekhez, amelyekben igazán nagy hangsúlyt kap a csapatmunka, a későbbi felhasználók bevonása a tervezésbe és a kivitelezésbe egyaránt” – tette hozzá Dankó Zsófia egyetemi adjunktus, a BME Lakóépülettervezési Tanszék részéről a projekt vezetője.
A DS Smith a körforgásos gazdaság kritériumai mentén dolgozik és fejleszti termékeit, melynek része a tudatos alapanyag-választás. Így az ökotanterem tervezése során is kulcs szempont volt, miből épül meg. A raklapokból és fa pillérekből álló szerkezet megalkotásához, a tervezőpárost spanyol és azori-szigeteki példák inspirálták.
„Cifra palota, zöld az ablaka”
A nagykátai Cifra palota ökotanterem nincs egyedül, ugyanis van egy testvére. Egy éve adtak át egy másik iskolai öko-teret, aminek tapasztalatai jó alapot adtak a folytatáshoz. A békásmegyeri Pais Dezső Általános Iskola példája megerősítette, mennyire lényeges, hogy a gyerekek közel kerüljenek a természethez, és saját maguk által megélt élményeken keresztül fogadják be a környezettudatos gondolkodás esszenciáját, ehhez pedig ilyen terekre van szükség. Sőt, a kültéri foglalkozások nemcsak a fenntartható, zöld életmód fontosságára és elsajátítására hívják fel a figyelmet, hanem lehetőséget biztosítanak a passzív vagy sajátos nevelési igényű gyermekeknek a kibontakozásra, arra, hogy sikereket érjenek el. Nem véletlen, hogy az élményalapú módszereket siker alapú módszereknek is nevezzük, amelyekkel ráadásul olyan általános képességek is fejleszthetők, mint a figyelemkoncentráció, a logikus gondolkodás, a lényegmegragadás, emellett segítenek a különféle ismeretanyagok bevésésében, mivel több tantárgy tudásanyagát is komplex módon ötvözik.
„A Budapesten felépített ökotanterem sikere egyértelmű volt minden érintett fél számára. Ebből fakadóan határoztuk el, hogy a jövőben szeretnék folytatni ezen kezdeményezésünket, így támogatva a telephelyeinknek otthont adó városokat, közösségeket. Gyermekeink igényeinek megfelelő oktatási keretek és formák kialakítására kell törekednünk, hiszen minden segítséget meg kell nekik adnunk, amivel előmozdíthatjuk őket egy fenntartható és a természettel összhangban lévő élet kialakításában” – mondta Fekete Zsolt, a DS Smith magyarországi és szubrégiós ügyvezetője.